Hej på er

Jag har mest bökat med produktionsdelen av mitt värmesystem, dvs själva pannsystemet, men ägnat något mindre tid åt att optimera flöden och sånt på förbrukningssidan (vilket i och för sig är lite pinsamt, men det är ju så mycket mer påtagligt hur mycket man gör av med nu när man eldar med biobränsle). Känner att det är dags att ta tag i den nu, men skulle behöva några goda råd och dåd hur man skall gå tillväga för att optimera systemet. Det finns ju en oändlig uppsjö frågor, typ:

Hur vet man vilken hastighet cirkulationspumparna skall ställas in på? Hur stryper man ett element på rätt sätt (sitter det en strypventil där nere på returen, eller kommer det bara spruta vatten om jag försöker skruva av muttern?)? Hur stor del av elementet skall vara "varmt"? I vilken ordning gör jag vad (flödeshastighet, strypning, tempnivåer etc). Något speciellt att tänka på vad gäller golvvärmen (där sitter det ju en strypventil per slinga så det är väl bara att strypa på eller)?

Ja, hur håken gör man det hela på ett proffsigt sätt? Hoppas ärade forumister kan ge några tips.

//Per
 
Generellt sett kan man säga att så låga temperaturer som möjligt är det mest ekonomiska. Lägre hastighet på cirkpumpen sparar ju ström.

Hur du ska justera beror en del på din uppvärmningskälla. Ved? pellets? storlek acctank?
 
putte82 skrev:
Generellt sett kan man säga att så låga temperaturer som möjligt är det mest ekonomiska. Lägre hastighet på cirkpumpen sparar ju ström.

Hur du ska justera beror en del på din uppvärmningskälla. Ved? pellets? storlek acctank?
Jag hade hoppas på lite mer specifik hjälp. På vilket sätt menar du att uppvärmningskällan relaterar till optimeringen av förbrukningssidan?
 
slipperman skrev:
Jag hade hoppas på lite mer specifik hjälp. På vilket sätt menar du att uppvärmningskällan relaterar till optimeringen av förbrukningssidan?
Om du tex använder värmepump så är den effektivare och har bättre COP ju lägre framledningstemperatur du har. Där kan det tvärtom vara lönsamt att öka cirkulationspumpens hastighet. Har man eluppvärmt spelar cirkulationspumpens hastighet en obetydlig roll då dess watt omsätts till värme i i systemet.

Typ av värmekälla avgör om man tex skall ha ett lågtemperatur eller högtemperatur system.
 
Linnex skrev:
Om du tex använder värmepump så är den effektivare och har bättre COP ju lägre framledningstemperatur du har. Där kan det tvärtom vara lönsamt att öka cirkulationspumpens hastighet. Har man eluppvärmt spelar cirkulationspumpens hastighet en obetydlig roll då dess watt omsätts till värme i i systemet.

Typ av värmekälla avgör om man tex skall ha ett lågtemperatur eller högtemperatur system.
Tyvärr känner inte mina element och mina golvvärmeslingor till vad det är som gör dem varma. Har hängt för mycket på biobränsleforumet, tydligen, men min anläggning står att läsa om på min hemsida.

I ditt exempel ovan talar du om uppvärmningskällans effektivitet, inte om om effektiviteten att avlämna värme, väl.
 
Vet inte hur ditt system ser ut men detta gäller generellt för ackumulatorsystem:

Golvvärmen stryper du för att få samma motstånd i alla slingor. Det betyder att den längsta slingan har fullt öppen strypventil och ju kortare slinga desto mer strypning. Wirsbo har diagram för detta bara du vet längden på slingorna ungefär. Prova att köra pumpen på lägsta flöde. Räcker det inte till får du öka. Skiljer det mer än 5-10grader mellan in och ut i golvvärmen blir det för stor skillnad i temperatur mellan olika delar av golven.

På radiatorkretsen vill du ha låg returtemp för att kunna ackumulera maximalt med energi i tanken. Det betyder så lågt flöde som möjligt. Pumpen på läge ett. En innetempstyrd shuntstyrning är ett måste. Det bästa är att ha en strypventil på returen innan shunten men det går även att strypa elementen. Vattnet ska kallna rejält genom elementen. Shuntstyrningen kompenserar ett lägre flöde genom att öka tempen ut till elementen men det är ok. Blir något rum/element för varmt stryp det elementet mer. Använd bara termostater på de element där det verkligen behövs. Och aldrig i det rum där iinegivaren sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.