Jag har kört hårt med vedledning hela tiden under vintern nu p.g.a. de höga priserna och har en del idéer kring optimering av eldstaden. Jag har en Keddy KC102 som är inmurad. Nedanför eldstaden är det ett ventilationshål som jag antar är för att suga in kall luft som sedan går runt eldstaden och sedan upp och ut genom tre hål ovanför eldstaden.

Min tanke är då att man sätter en fläkt riktad in mot eldstaden där den suger in kall luft, luften kommer då runt den och går uppåt. Vilket är mest effektivt att sätta en fläkt där eller att fläkta bort värmen framför på utgående.

Att ha en fläkt riktad in mot kaminen stör ju mindre, men är det effektivare?
 
Utan några som helst belägg för det jag nu skriver:

Jag har märkt stor skillnad, bättre spridning, på att flytta kalla luften till kaminen, än att flytta varma luften från kaminen.
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
galento
Landqvist00 Landqvist00 skrev:
Utan några som helst belägg för det jag nu skriver:

Jag har märkt stor skillnad, bättre spridning, på att flytta kalla luften till kaminen, än att flytta varma luften från kaminen.
Det har jag hört flera som sagt , man kanske skulle testa det. Vi flyttar varmluft nu.
 
Landqvist00 Landqvist00 skrev:
Utan några som helst belägg för det jag nu skriver:

Jag har märkt stor skillnad, bättre spridning, på att flytta kalla luften till kaminen, än att flytta varma luften från kaminen.
Det är väl så att när man suger bort luft så kan det hända luften inte kommer från kaminen till lika stor del, luften kan tas från sidorna av fläkten och kan t.om. bilda en runtgående cykel och lämnar en volym med varmare luft runt kaminen. Det blir mera turbulens när man blåser luften på nånting och den blandas bättre.

Jag undrar hur det skulle bli om man trycker in luft vid toppen och den blåses ut vid golvnivå. Då tvingar man luften i fel riktning vilket borde öka turbulensen och således värmeöverföringen.
 
Redigerat:
Jag har funderat å lägga en U-böj på rökröret till min bastukamin, då jag lätt får höga rökgastemperaturer och vill öka effekten. Jag har redan installerat kylflänsar på den lägre delen av rökröret. Jag är dock osäker om det är lagligt att lägga en sån U-böj, som man typ ser på bergslagskaminer. Tänker dom kanske har nåt undantag p.g.a. åldern. Lättare att installera mera kylflänsar också.
 
Tomture61
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har funderat å lägga en U-böj på rökröret till min bastukamin, då jag lätt får höga rökgastemperaturer och vill öka effekten. Jag har redan installerat kylflänsar på den lägre delen av rökröret. Jag är dock osäker om det är lagligt att lägga en sån U-böj, som man typ ser på bergslagskaminer. Tänker dom kanske har nåt undantag p.g.a. åldern. Lättare att installera mera kylflänsar också.
Att installera en uböj så nära kaminen kanske inte är ngn fara men hur är tanken när det skall sotas ;)
Ska du demontera rökröret vid kaminen :thinking:
Har en sidodragning på min vind , 2 m + 2 st 27 gr böjar med sotmodul mellan böjarna .
Samlas mycket sot i just den delen av skorstenen :rolleyes:
 
På många bergslagskaminer hade dom sotningsluckor på själva röret så man ska slippa åt.
 
Det finns flera intressanta designer annars för kylflänsar:
WfAj28w.png

41p015b+m+L._AC_SY580_.jpg
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Finns olika modeller också från Tyskland:
[länk]
[länk]

Man undrar dock hur lätta de är att sota.

Spännande lösningar där. :thinking:
 
Ja det finns mycket, jag tror den här typen kunde vara effektiv kombinerad med fläkt som blåser på den, kanske kunde gå att sota om man hade sotningslucka på en krök ovanför så man slapp ner med borsten i alla rör.

Jag är dock osäkert om dessa är vidare hållbara, ser lite biliga ut i konstruktionen. Tänker man kunde svetsa ihop nåt bättre själv från tjockare gods. Fast de är inte så dyra heller så det kunde va värt å testa.
s-l1600.jpg

Finns även rör med kopparslingor för vattenmantling, vilket ju kunde vara intressant för den som verkligen vill hårdra det hela. Men då borde man kanske tänka på att skaffa vedpanna på riktigt... Vi sålde nåt liknande system för länge sen till vedeldade badtunnor, för att få mera effekt ur vedkaminen till badtunnan. Men det sålde inte så bra.
 
Redigerat:
Köp och testa, bli forumets testpilot (y)
Jag har ingen möjlighet att testa. Får envisas med öppenspis även denna vinter. :(
 
DennisCA DennisCA skrev:
På många bergslagskaminer hade dom sotningsluckor på själva röret så man ska slippa åt.
Men deras skorsten är väl i gjutjärn?
Sen är väl diametern rätt stor?
Tror mera på dina andra tankar med flänsar och övriga lösning från dina bilder.
 
Jag tror inte det gör nån skillnad om det är stål eller gjutjärn i rökröret. Diametern kanske inverkar dock, det är 115 mm diameter på de rör jag har nu, men jag vet också jag har superbra drag i skorstenen så det kanske inte gör nån skillnad.

Tror det skulle funka bättre med en liknande grunka också.
 
Lite gammal tråd, men jag köpte den minsta modellen av de där och först nu har jag fått för mig att prova installera den. Det blir trots allt lite bergslagskamin av rörkrörsdragningen för jag vill inte göra nytt hål i väggen, hellre svetsar jag böjar... Det blir en sotlucka sen också för att slippa in och sota härligheten. Får se vad sotaren säger sen.

oqvS5JXh.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.