Snart så är det dags att ta tag i bygget av vårt sommartorp. Vi skall bygga nästa vår och skall då ha snickare som gör stommen i lösvirke.

Men hur många är det bästa? 2-3-4 snickare? ??? ???

Vi räknar med väggar, takstolar, tak i stommen.

 
Beror ju helt på arbetsledningen (beställaren) och om de tilltänkta snickarna är samspelta.
Min erfarenhet är att det mest ekonomiska är att bygga själv och samtidigt anlita 1-2 snickare som man jobbar ihop med.
 
Alltså 2 samspelta snickare och mig eller min man som hantlangare?

Vi har byggt vår villa själva (i lösvirke) men nu när vi skall göra torpet så skulle vi gärna låta snickare göra just stommen. Vi tänkte förstås hjälpa till med målning av panel och en del hantlangning förstås. Man vågar ju inte släppa loss snickarna allt för mycket. ;)
 
mp skrev:
Man vågar ju inte släppa loss snickarna allt för mycket.  ;)Varför inte? Med bra reglerat kontrakts jobb av er så är det ju just det som är lönsamt.
(Rätt man/kvinna på rätt plats.) :)
Med rätt folk på rätt plats så är det max 2 å det tar 2 veckor för en kåk som inte är dkrynklig i konstruktion... 4 hörn.....12 takstolar osv....Där det går åt tid i produktion är fråm det att innerväggar är resta tills de är klara....Stommen är ENDAST kvalitetsstyrd men ALDRIG ekonomiskt styrande om man då utgår från standard utförande inkl tillval...Dvs 4 hörn osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.