Håller som bäst på med dränering av källare med hjälp av optidrain lösningen. Ska måla på med deras flytande membran över hålfoten och det lär vara väldigt fuktkänsligt. Jag kan intyga att det är väldigt känsligt då min färg inte härdar alls trots att jag täkt över det hela med presenning.
Visst väggen är ju något fuktig längst ned (det är ju därför jag dränerar) men jag har svårt att få marken torr så att säga och markfukten går ju upp i grunden. Luftfuktigtheten har ju också varit extrem de senaste dagarna, färgen kanske inte klarar hög luftfuktighet. En del av kallasfalten sitter kvar på hålfoten då det var svårt att få bort kan den göra att det hela inte härdar (och andra sidan verkar den härda dåligt där asfalten är helt bort också). Solen når heller aldrig detta ställe då det är i ett hål, på nordsidan och en massa träd...

Vad göra? Värmelampa, fläkt eller något annat? Jag har låtit de stå i par dagar utan att det härdat nämnvärt. På burken står det att det ska härda på 1-3 timmar. Testade också med värmepistol och då bytte membranet färg från lila till svart som den ska men det känns som om man "bränner" sönder membranet då, vet ej hur värmetåligt membranet kan vara. Området som blivit svart verkade dessutom inte helt genomhärdat och "återgick" nästan till ohärdat igen efter några timmar.
 
Bump
 
Om någon undrar eller skulle undra är jag på väg att imorgon dra på en byggfläkt för att torka färgen. Snackade med en på fuktspärr teknik och han sa att värme inte förstörde membranet. Rapporterar vidare imorgon efter lite torkande
 
Gick fin fint. tog några timmar. Köpte en 2000 W värme/bygg-fläkt på biltema och torkade det hela.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.