I dagarna kunde man läsa om en kraftverksägare i Sydsverige som blev 1) tilldömd företagsbot 2) tilldömd skadestånd för dammansvar 3) Dömd för grov allmänfarlig ödeläggelse och vållande till kroppsskada 4) pågående process om nyttjandeförbud på marken från Länsstyrelsen. 5) förmodligen fått kraftverket förverkat av försäkringsbolaget. Snacka om otursgubbe/slarver! Men ändå kan man inte låta bli att den sammanlagda påföljden av alla dessa var och en för sig motiverade rättsåtgärder känns oproportionerlig. Om man jämför med hur andra brottslingar med ömkas av rättssamhället! Med vänlig hälsning; PerOF
 
Ingen länk till en artikel?
 
Du skriver vad han blivit dömd för, men inte straffpåföljden. Inte heller vad han gjort. Och ingen länk till någon beskrivning. Då är det svårt att ta ställning till om det är proportionerligt.
 
1,5 mille i företagsbot tycker jag inte är mycket att bråka om.

Och efter att ha sett videon tycker jag brottsrubriceringen "allmänfarlig ödeläggelse" är väldigt adekvat!
Blev det inget frihetsberövande för någon ansvarig?
 
Jag hoppas han hade en bra försäkring, det där ser ut att kunna bli dyrt att återställa..
 
Baserat på det som står skrivet i norra Skåne har jag svårt att bli upprörd över påföljderna. Det var visserligen inte uppsåtligt, men det är anmärkningsvärt stora saker att vara slarvig med. Sedan kanske du har mer info. Du skriver en del som jag inte hittade i tidningsartiklarna.
 
Ja, videofilmen ger ju onekligen en annan proportion åt saken. Jag minns inte vart jag läste men att det var en mera teknisk beskrivning av förloppet. Jag tror bland annat framkom av polisutredningen att dammen var utförd i mestadels kiselgur och silt. Alltså vanlig lera på ren svenska. Då kan stilla man undra om det finns flera dammar runt om i landet av det här slaget. Och som är mera utförda som flodbankar, och vilken tillsyn myndigheterna gör. MVH, PerOF
 
  • Gilla
jan_martinsson
  • Laddar…
Sens moral:

Man måste ha koll på fyllnadsnivåer, det gäller nog både små och stora dammar.
För när det väl börja "rinna över" eroderar det säkert snabbt i sprickor och ofullkomligheter i dammkrönet.

Dammen skall alltså inte få fyllas upp, utan måste tömmas vid ofarliga nivåer.
Och gör man inte det så finns väl ingen ekonomi i anläggningen heller?
 
I tidningsartikeln står att det var ett elfel som stängde luckorna.
Larmet hade visst bara kvitterats flera gånger.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.