Svaret skulle inte förvåna mig, det är en rätt upplysande upplevelse att chatta med denna chatbot om allt mellan himmel och jord, poesi, fakta, trender etc. Klarar bla svenska utan större problem. Enda man saknar är ett röstinterface och litet kopplingar till andra system. https://chat.openai.com/chat

___
Inte direkt komiskt men litet vackert i alla fall ang denna AI-bot, vår första fråga till denna bot:

En dikt om köttbullar, beskriver smaker, servering och en inbjudan att prova.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Litet senare, som avslutning på chatten, så frågade jag följande:

Skärmdump av konversation där AI bekräftar att den skrev en dikt om köttbullar, inget plagiat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S stugtomten skrev:
Jag ger upp, det här är inte längre en humorhörna.. skärpning nu! Kan inte en moderator plocka bort det som inte passar in här?
Det som vissa upplever som humor är inte humor för andra. För mig är det "humor" att vi nu har AI-bottar som kan besvara diverse tentafrågor, skriva essäer och poem på vilka ämnen som helst. Humorn för min del är att det ifrågasätter stora delar av examinationsformerna på våra skolor och universitet, de är idag hopplöst förlegade.
__
PS. Och ja, som sagt: denna bot både förstår och skriver svenska alldeles utmärkt. Tror inte många förstår vad detta betyder för våra examinationer... har frågat boten även om detta och fått en del informativa svar om hur man kan förhålla sig, hur man kan utnyttja och vad man ska akta sig för som utbildare. Har testat att mata in tentafrågor i diverse specialområden och svaren är klockrena. Kontentan är att vi måste revidera mycket av examinationsformer/metoder i grunden. Boten svarar som en väl påläst student skulle göra, inklusive mycket bra illustrationer och exempel på vad som efterfrågas: full poäng. Humor - för mig... och som all god humor så ger det tillfälle till eftertanke, självrannsakelse och lärdomar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pappa1986 skrev:
Om någon vänlig själ är villig att komma hem till mig och förklara varför uppvärmningskostnaden skjuter i höjden varje vinter så står min dörr alltid öppen.
Men du har ju en AI-bot nu att fråga.


Förövrigt kan väl forumet lägga ner nu, det behövs ju inte längre mänskliga svar ... :thinking: :rolleyes:
 
Har nån testat att fråga boten: ”Kan det vara asbest?”
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Det blev en AI dikt:

Asbestos in my house, a deadly intruder
Silently it lurks, a hidden polluter
Invisible to the eye, yet oh so cruel
It causes suffering, and often death, the ultimate rule
I wish it were not so, that I could be free
From this harmful substance, that dwells within me
But alas, it's too late, the damage is done
I can only pray for a brighter tomorrow, and hope for a bit of fun
Asbestos in my house, a sorrowful tale
One that I wish I could simply exhale.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du har ju en AI-bot nu att fråga.


Förövrigt kan väl forumet lägga ner nu, det behövs ju inte längre mänskliga svar ... :thinking: :rolleyes:
Hur utför man en trappkoppling?

A staircase wiring, or "staircase circuit," is a type of electrical circuit that allows you to control the lighting on a staircase from multiple locations. This can be useful in a multi-story building, where you may want to be able to turn the lights on or off from the bottom and top of the staircase. Here is how to wire a staircase circuit:

  1. Turn off the power to the circuit you will be working on at the main electrical panel.
  2. Determine the number and location of the light fixtures you will be installing on the staircase.
  3. Install the electrical boxes for the light fixtures at the desired locations on the staircase.
  4. Run the electrical cable from the main electrical panel to the first light fixture, making sure to leave enough slack in the cable to reach the other fixtures.
  5. Connect the electrical cable to the first light fixture by stripping the wires and attaching them to the terminal screws on the fixture.
  6. Repeat this process for each of the other light fixtures, running the electrical cable from one fixture to the next.
  7. To create the staircase circuit, you will need to run a separate electrical cable from the main electrical panel to a switch at the top of the staircase. This switch will be used to control the lights from the top of the stairs.
  8. Connect the electrical cable to the switch by stripping the wires and attaching them to the terminal screws on the switch.
  9. Run another electrical cable from the switch to the first light fixture on the staircase. This will allow the switch at the top of the stairs to control the lights on the staircase.
  10. Connect the electrical cable to the light fixture by stripping the wires and attaching them to the terminal screws on the fixture.
  11. Repeat this process for each of the other light fixtures on the staircase, running the electrical cable from the switch to each fixture and connecting it to the terminal screws.
  12. Install the light fixtures by attaching them to the electrical boxes and securing them in place with screws.
  13. Turn the power back on and test the light fixtures and switches to make sure they are working properly.
It is important to follow all necessary safety precautions when working with electricity, including wearing protective gear and following local building codes. If you are not comfortable with this type of work, it is recommended to hire a licensed electrician to install the staircase wiring for you.

Tror det är lugnt för dig än så länge... Den är inte så specifik på hur man utför själva kopplingen.

Jag går nog också säker ett tag till, den var rätt oklar över exakt hur man söver folk men de generella stegen prickade den. Jag skippar att posta svaret här....
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib
För övrigt kanske vi behöver en egen humortråd för ChatGPT....


... eller Assistant, som den föredrar att bli kallad. Den påpekade det för mig när jag sa Hej ChatGPT :rofl:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rädd för konkurrens från andra ro-botar??

Registreringsskärm för en webbtjänst med email-fält, reCAPTCHA verifiering och externa inloggningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Bra idé med en ny tråd för denna ChatGPT. Måste säga att jag blev helt förbluffad över vilket spann av kunskapsområden den kan svara inom, med sina givna begränsningar såklart men ändå. Den minns alla föregående vändningar i diskussionen, och föregående diskussioner, konversationen blir därmed nästan bättre än om man ska köra ärenden mot en massa fysiska personer eller för den del en enda person som inte kommer ihåg vad man sa för 2 minuter sedan. Min fråga om köttbulledikten tex ställde jag i en ny session ett par timmar efter jag bad om en köttbulledikt.
 
  • Gilla
MrTobbe och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För övrigt kanske vi behöver en egen humortråd för ChatGPT....


... eller Assistant, som den föredrar att bli kallad. Den påpekade det för mig när jag sa Hej ChatGPT :rofl:
Om man ställer samma fråga om och om igen, får man exakt samma svar, eller beter den sig ”mänskligt” och tröttnar, så man får svar som ”Men är du trög eller, jag har ju svarat på det här fem gånger nu!”?
 
  • Haha
MrDizzy
  • Laddar…
Nej, det får man fatta själv.
 
B b8q skrev:
Om man ställer samma fråga om och om igen, får man exakt samma svar, eller beter den sig ”mänskligt” och tröttnar, så man får svar som ”Men är du trög eller, jag har ju svarat på det här fem gånger nu!”?
Prova.
 
useless useless skrev:
Prova.
Jo, fast jag är för lat för att registrera ett konto och hoppades att någon redan hade testat.
 
Skitsnabbt gjort att regga ett konto där, inget att uggla över - bara gör.

Har pratat en del med denna "existens", kul att den är så öppen med var begränsningarna ligger. Se tex denna lilla konversation. Och såklart, man kan inte undgå att reflektera över en framtida situation där dessa begränsningar undanröjts. Eller om det finns andra bots redan idag som har full access till realtids internetdata, och som lär sig kontinuerligt från sina interaktioner med användare. Det ligger exakt i linje med vad man förväntar sig av Machine learning idag,

En skärmbild av en konversation där AI förklarar sina begränsningar och kunskapsavgränsning till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag använder den för att genera kod eller komma med förböttringsförslag på kod. Fungerar läskigt bra faktiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.