Köpte en Ontech GSM larm/fjärrswitch för att sätta på värmen i sommarstugan med. Den fungerade bra förra vintern, men när vi tog fram den första gången i höst så visade den fel temperatur. Efter att vi lämnat stugan sjönk temperaturen enligt fjärswitchen till 14 grader. Vi har tre termostater som vi brukar sätta ner till 5 grader, så vi trodde att vi glömt någon av dem. Men när jag kom dit i går så var allt som det skulle. Alla termostaterna var nedsatta och det var 5-6 grader i huset. Men GSM-grunkan sa fortfarande 14 grader. När jag sen fick upp temperaturen till 20 så sa den 28.

Någon som har en sån här och upplevt samma sak?
 
Redigerat:
Den skall monteras uppochner, med "klumpen" ner alltså. Eftersom givaren då hamnar längst ner. Annars värms givaren upp av elektroniken. Detta står i manualen, i dom nyare versionerna så har dom gjort ventilationshål för givaren.
Edit:
Från www.ondico.se
Temperaturmätning visar för hög temperatur (5-6 grader)
Enheten producerar värme som påverkar mätningen.

För att mätningen skall bli korrekt skall enheten positioneras på ett sådant sätt att larmingångarna är riktade nedåt mot golvet. Eftersom temperatur-sensorn är placerad intill larmingångarna. Om enheten positioneras tvärtom kommer den värme som enheten alstrar att påverka temperatursensorn.
Det är också av betydelse att enheten placeras relativt fritt så att luftgenomströmningen sker utan hinder. Undvik om möjligt hörn.
 
Redigerat:
Schäfer skrev:
Detta står i manualen...
RTFM alltså. Tack för det.
(Riktiga män läser inte manualer. :D )
Schäfer skrev:
Den skall monteras uppochner, med "klumpen" ner alltså. Eftersom givaren då hamnar längst ner. Annars värms givaren upp av elektroniken.
Jag hade placerat den liggande.
Schäfer skrev:
... i dom nyare versionerna så har dom gjort ventilationshål för givaren.
Vågar man ta upp några ventilationshål tro?
 
Redigerat:
Klart du vågar det, du var ju en "riktig man":D
Kan ta en bild på den nya typen, men den ligger just nu på jobbet, och jag ligger i soffan.
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
RTFM alltså. Tack för det.
(Riktiga män läser inte manualer. :D )
Jag hade placerat den liggande.
Vågar man ta upp några ventilationshål tro?
Min visar konstant 3 grader för varmt fast den är monterad uppochner.

Kjell H.
 
mlkjhr skrev:
Min visar konstant 3 grader för varmt fast den är monterad uppochner.

Kjell H.
Man kan väl knappast ha så stora krav på en produkt som är så här billig? De utrustningar som vi brukar installera (med samma funktioner) kostar väl 4ggr så mycket
 
Heatlink gsm A22 är nog mer exakt och inte så mycket dyrare,har extern nätdel så att den inte störs av värme från transformator,stämmer exakt med de termometrar jag har och kan mäta utetemp via separat sensor med rj12 kontakt.
 
Viktigaste funktionen tycker jag är att de har batteribackup! Annars är de ju ganska värdelöst.
 
Håller med ang batteribackup. Nu har jag iofs byggt en själv med ett larmrelä. Men man tycker ontech borde saluföra en variant med batteribackup och larmning när strömmen går. Har fått för mig att det är en efterfrågad produkt.
 
Dessa som vi monterat några gånger.. funkar bra, men är ju somsagt några snäpp dyrare än den TS länkar till.

http://www.intectra.se/
 
Ontech har batteribackupp, bara ansluta ett 12V blyack. Den underhållsladdas också. Då larmar även om nätspänningen försvinner.
 
Redigerat:
U
Ontechs enhet visar som skrivet någon/några grader över men det är inget problem i mina ögon. Däremot har jag lite bekymmer med att den inte både orkat underhållsladda batteribackupen och driva en ir-larmsensor. Acken har långsamt laddat ur och till slut kommer det ett falsklarm.

Använde dock en gammal överbliven blyack vilken säkert hade ganska stor självurladdning så det är möjligt att en ny löser problemet.
 
Har haft en Ontech GSM-switch i två år. Tyvärr har den nu hängt upp sig och en snäll granne provade starta om den genom att dra ut den från kontakten och koppla bort reservbatteriet - utan resultat. Någon som haft liknande erfarenheter?
 
orsa skrev:
Har haft en Ontech GSM-switch i två år. Tyvärr har den nu hängt upp sig och en snäll granne provade starta om den genom att dra ut den från kontakten och koppla bort reservbatteriet - utan resultat. Någon som haft liknande erfarenheter?
Ja, min dog efter litet mer än ett år. Jag gick till Kjell med den och fick pengarna tillbaka.
 
Oj, min garanti har ju gått ut och kvittot finns nog inte kvar. Kjell & Co. var ju schyssta - törs man hoppas på Clas O:s förståelse, tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.