Hej!

Jag skall snart bygga mitt första hus om några månader och är ute efter lite övervakning på diverse saker.

Har en fått en Ontech GSM 9035
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...strombrytare/fjarrlarm/ontech-gsm-9035-p50340


Jag har kikat runt lite osv men hur skall allt fungera? Vill GSM 9035 lösa mina krav? :

- Övervakning (Kamera, som reagerar om någon kommer in & även spelar in tillfället)
- Som har koll på temperaturen om något går sönder med pumpen eller att det börja brinna i huset
- Ha kontroll om Elen bryts
- Sätta larm vid fönster och dörrar om dessa öppnas eller liknande.
- Kunna styra att öppna garageporten med ett SMS eller Ringa

Fungerar allt detta med GSM 9035. Förstår fullt ut att flera saker måste köpas till, men är är GSM 9035 en bra start eller bör jag byta mot något annat som lämpar mina behov bättre?

// M4JK
 
Är det lösvirke? Hade i så fall passat på att förhandla pris på rördragen installation. Kom ihåg att tjuvarna har störsändare som slår ut mobil kommunikation. Bättre med trådat system med batteribackad central och fiberanslutning.
 
Bättre med ett riktigt inbrottslarm (hällst trådbundet) med rörelsesensorer som har inbyggd kamera. Tänk även på att koppla in rökdetektorer till larmet, en rökdetektor i varje sovrum plus andra lämpliga placeringar (vardagsrum, gillestuga, tvättstuga, elcentral mm), om du lägger upp planritning så kan vi föreslå lämpliga placeringar.
Fundera även på vattenfelsbrytare, där larmen från den kan kopplas till inbrottslarmet och att den kan styras av av/pålarmning, tex denna http://www.securaprotect.se/vattenfelsbrytare-waterfuse-c-148-1.aspx
 
- Övervakning (Kamera, som reagerar om någon kommer in & även spelar in tillfället)
Det finns en funktion för att aktivera uttaget vid larm. Om din övervakning går att lösa på det sättet så ja.
- Som har koll på temperaturen om något går sönder med pumpen eller att det börja brinna i huset
Larm för temp under valfritt värde eller över valfritt värde. Tror att dom går att kombinera men detta måste kollas.
- Ha kontroll om Elen bryts
Ja
- Sätta larm vid fönster och dörrar om dessa öppnas eller liknande.
Ja
- Kunna styra att öppna garageporten med ett SMS eller Ringa
Ja, med tillbehör.

Det finns även termostatfunktion för uttaget men det blir lite knepigt att kombinera det med övervakningskamera. Men det finns väl kameror som aktiveras av rörelse så du inte behöver vara beroende av Ontechen för detta?

Jag har en 9030 (gamla modellen av 9035), en 9035 och 3 st 9010. Är väldigt nöjd och har inte haft några som helst problem.

Kjell
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.