jag ska bygga et uterum på stugan och har surfatrunt endel och tänkte bygga enligt "skånskabyggvarors" uterum

Bärlinan för taket bak behöver enlig dom vara 42 x 225

Problemet är att jag har lite ont om höjd... Över altandörren är absolut MAX 20cm upp till utstickande takbjälkar så frågan är hur jag ska göra.. En tanke är att skala av dom lite så jag får in 225 balken samt kanalplast +lite mellanrumm. Nått att tänka på här tro? Kan man rent av gå ner i tjocklek på balken?? Vi snackar 310 lång bärlina bak med en pelare i varje hörn och infästning i väggen. Vidare är planen att ha 56 x 180 takbalkar fram till främre bärlinan (cc120) på 90 x 225. Varje hörn kommer ha en 90x90 pelare ner till stommen

En annan fråga.. hur gör man med anslutningen mot husväggen??? ska man fixa nått plåtbeslag där tro?
 
Du måste nog förklara lite tydligare hur du tänkt.
Gör ett försök i alla fall:
Dimensionerna verkar vara av limträ. Det behöver du inte. Gå ner något i dimension men sätt takreglarna tätare och använd vanligt regelvirke. Mycket billigare.
http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Id=21&Cid=931
http://www.fermprodukter.se/myfiles/file/GoP_Byggvagledning.pdf
Bärlinan skruvar du med fransk skruv i husväggens reglar.
Takbjälkarna monterar du med stolpskor på fasadens bärlina då du tydligen inte får plats med att lägga takbjälkarna ovanpå bärlinan.
 
eftersom du skall ha kanalplast är det snyggare om du kan hålla cc enligt kanalplastens bredd, har för mig att SKBV kanalplast har en cc på 1080 så då kan du sätta takreglarna enligt det. tror inte 200 mm bakre bärlina blir något problem, iaf inte om du inte har stora snölaster. Du kanske får skotta taket någon gång per vinter.
 
Det är bärlinan bak som är mitt stora huvudbry. Jag ska förklara lite bättre med en liten skiss

Jag kan alltså inte ha en 225 balk inskruivad i väggen bak eftersom avståndet mellan altandörr och utstickande takbalkar är för litet.

Det känns ju som att det inte borde vara några problem att sätta en MKT klenare sak bak som är skruvad i husets bärlina. Kan ju tillägga att det inte är det stabilaste huset så jha vill ogärna öka belastningen på detta i onödan... Det är ju en jäkla skillnad på en bärlina som bara har stöd i ändarna, som den främre bärlinan och den bakre!


Vad gäller cc på takstolarna så mena ja efter kanalplasten... hade för mig 120 men det va visst 108
 
å så va det skissen ja...
 
  • skiss_uterum.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser ju redan nästa problem....Som ni kanske förstått så är höjden minst sagt begränsad... ska man tex ha 199cm höjd på skjutdörrarna fram och lyckas få till lite taklut oxå så bllir det helt klart platsbrist ...

Bärlinan framtill tänkte jag köra på 90x225 enligt skånskabyggvarors uterum.. Jag kan då inte lägga takreglarna UPPE på denna utan min tanke va att sätta balkskor så dom går i linje istället.

En annan fråga.. kan man ha något annat som inte bygger samma höjd som 225 balken? kan inte komma på vad dock.... en Ibakl i stål är väll svårt att göra snygg misstänker jag :) en extra stolpe i mitten är kanske inte det snyggaste heller...

Problemet hade varit löst om jag kunde sänka ner uterummet mer.... men då kommer jag under vägg panelen. Kan man fylla det på nått snyggt sätt tro?
 
om du kan tänka dig fasta fönster från golv till tak i framkant istället för skjutdörrar kan du sätta en mycket mindre frontbärlina då du kan regla mellan varje fönster cc 600-800 mm beroende på fönster storlek.
Om du kan få till takreglarna cc så att dom inte kommer över altandörr så att det går att öppna mellan takreglarna så kan du ligga lite under med bakre bärlina, ev jacka ur bärlinan för dörr och fönster.
 
Bra tips! ser fortfarande inte varför jag behöver en sånn kraftig bärlina bak?? där finns det ju inga glasdörrar att trycka på
 
Glöm inte att kolla taklutningen med så du kan öppna dörren helt.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.