Någon som har erfarenheter av att köpa hus av Onsalavillan?

Mvh
MJ
 
Japp, goda erfarenheter. Vi stomreste för några veckor sedan och flyttar in i augusti.
Det vi tycker är bra är att snickarna är anställda av Onsalavillan och att det är gediget hantverk efter stomrest hus. Snickarna känner ansvar för sitt "eget" hus. Totalentreprenad från makadambädd är bra.
Inga bärande innerväggar ger bra flexibilitet att få huset som man vill ha det...
 
:) Kul att ni har goda erfarenheter, själv letar vi tomt för tillfället. Inte det lättaste i Göteborgsområdet. Vi har fastnat för Onsalavillan 130T. Vilken husmodell bygger ni? Vad blir produktionskostnaden för er?
 
Har byggt med OnsalaVillan i Bollebygd. Flyttade in för knappt ett år sedan och är nöjda. Gediget byggt för en rimlig peng. De tar sitt ansvar som totalentreprenör när väl problem uppstår (för problem uppstår på alla byggen) och är hela tiden måna om att vi skall vara nöjda. Kolla gärna vår byggblogg om du vill följa byggprocessen.

Vi byggde ett helt egenritat hus. Inget hus ur OnsalaVillans katalog alltså.
 
juma skrev:
:) Kul att ni har goda erfarenheter, själv letar vi tomt för tillfället. Inte det lättaste i Göteborgsområdet. Vi har fastnat för Onsalavillan 130T. Vilken husmodell bygger ni? Vad blir produktionskostnaden för er?
136T "special" utgår från 136T men med omgjord vinkel med ett extra sovrum och större allrum, totalt 149 m2.
 
vi har byggt ett hus liknande 130 T och är mycket nöjda
 
Enligt snickarna ligger man på runt 50 hus om året så en missnöjd kund skulle vara "katastrof", jämför det med volymtillverkarna...
 
Vi står i startgroparna för ett Onsalavillan 172 och är hittills väldigt nöjda med bemötande och koncept! Inga sura miner här inte. Vi har gjort om en del invändigt och känner att vi börjar känna oss redo för nästa steg.

Henrik & Madeleine
 
Tack för alla svar. Kul att höra att många är nöjda med Onsalavillan.

Vi har själva träffat Onsalavillan för första gången förra veckan. Kändes jättebra. Proffsigt och trevligt bemötande och tydliga i sina beskrivningar om vad som ingår samt vad de erbjuder. Vi har dock börjat i lite fel ände. Har hittat drömhuset innan vi hittat tomten. Kan ju bli svårt att hitta en tomt som funkar till just det huset. Vi letar febrilt efter en tomt, men det är svårt. Suck !

Mvh
Juma
 
Tja själv hade jag höga förväntningar på Onsalavillan efter allt gott man hört om dem.

I dagsläget är jag rätt förvånad över hur fel det kan bli med det administrativa.

Hantverkarna känns väldigt bra och kvaliteten på bygget känns mycket bra.

Det som är katastrof är kvalitetsrutinerna och egenkontrollen....

T.ex. är det jag som kund som noterar att man missat håltagning för altandörren i suteränggrunden. Ok detta upptäkte jag innan grunden var helt färdigställd och således hade inte Onsalavillan gjort någon övertagandebesiktning av grunden ännu.

Men men, det är andra saker JAG upptäkt som Onsalavillan BORDE ha noterat vid sina övertaganden.

Jag kommer att uppdatera denna tråd när jag vet hur några öppna frågor kommer att spela ut sig...*to be continued*
 
Hej Fredr33,
Var bygger ni någonstans? Vad bygger ni för något?
Vi är snart på gång med att bygga med Onsalavillan så det är ju bra att veta vad man ska tänka på.
 
awe77 skrev:
Hej Fredr33,
Var bygger ni någonstans? Vad bygger ni för något?
Vi är snart på gång med att bygga med Onsalavillan så det är ju bra att veta vad man ska tänka på.
Vi bygger ett sluttningshus i Mölndal. Huset är av "egen" design, men Onsalavillan har utgått från deras OV-166 och anpassat den efter våra önskemål (ganska mycket som skilljer från 166:an dock).

(se bifogad bild för huset "so-far")

Problemen som uppstått har Onsalavillan tagit åt sig och det har inte varit några konflikter på någotvis. Tyvärr tror jag dock att den pågående åtgärden blir mindre lyckad, men jag åtkerkommer med mer info.

Problemen som uppstått hade säkert inte uppstått om vi byggt ett av deras kataloghus, utan rutinerna verkar brista när det rör sig om en "specialare".
 
  • IMGP3983_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fredr33 skrev:
Problemen som uppstått har Onsalavillan tagit åt sig och det har inte varit några konflikter på någotvis. Tyvärr tror jag dock att den pågående åtgärden blir mindre lyckad, men jag åtkerkommer med mer info.
Tja, åtgärden blev bättre än väntat måste jag säga.
Problemet var ett fönster i bottenvåningen som hamnat ~0.5m fel vilket resulterade i att fönstret hamnade mitt i duschhörnan. Då golvbrunn är ingjuten i plattan går det inte att byta placering för duschhörnan. Onsalavillan tog på sig att ordna så att fönstret fick sin riktiga placering.

Jag var rädd för att detta kunde bli mindre snyggt då panelen går nedanför den balk som vilar ovanför fönstret. Man var tvungen att såga upp ett nytt hål i muren och flytta balken samt mura igen det gamla hålet. Då fasaden redan är slammad trodde jag att man skulle se skarvar mm, men om man inte vet om åtgärden syns inget, blev mycket bra. Endast jag som vet var fönstret satt tidigare kan urskillja en svag skarv i slammningen.
Hoppas bara att slammningen inte spricker i framtiden, skall försöka få förlängd garanti för detta.


Nåväl, för att summera mina erfaranheter med att bygga egenritat med Onsalavillan:

1. Avtal.
Vi lämnade över skisser till Onsalavillan samt en konkurent och bad dem ge oss ett pris på vad detta skulle kosta att bygga. Vi valde Onsalavillan för vi tyckte deras väggkonstruktioner känndes bäst. Vi gick sedan vidare med att skriva avtal med Onsalavillan.

Onsalavillans konstruktör mängdade huset och kom med några synkpunkter på var vi behövde gå ned med avbärningar osv. Våran skiss kompletterades och vi skrev på avtalet och det skickades till HK. När OV skulle returna påskrivet avtal uppdaterades det att huset inte kunde byggas som det var ritat då trappan inte skulle få plats p.g.a väggtjocklekar mm.
OV kom med ett förslag och avtalet skrevs på.

I efterhand ville man ta upp en ekonomisk diskussion då huset blivit större (yttermått) p.g.a att man har annan väggtjocklek än vad vi hade på vår skiss som var bilagd i avtalet samt ändrad lösning med trappan.

Dock så hade även boytan minskats när väggarna krypit innåt (p.g.a väggtjocklek) än vad som var med på skissen i avtalet. Vi kom fram till att avtalat pris skulle gälla då det var ett "tagande och givande".

Om OV hade "CAD:at" planlösningen innan avtal så hade detta unvikits. Så mitt tips är att låt inga skisser vara underlag till avtal om ni inte köper kataloghus. Om nu leverantören inte vill lägga ned arbetet på detta innan avtal så betala hellre några kronor för detta för att slippa överaskningar.

Nåväl, båda parter nöjda.

2. Granskning.
Efter att vi fått bygglov var det dags för avropet. Vi bestämmde var vindsluckor, fasadmätarskåp mm skulle placeras, vi hade även bestämmt kök med inredaren. Detta underlag skulle uppdateras på ritningarna.
Här hände det något galet...:confused: . Altandörren hade försvunnit vid denna ritningsändring utan att någon upptäckt detta, det var först när jag var och kikade på grunden som jag noterade att något saknades (se bild). 2 dagar senare får jag fakturan på att grunden äv färdigställd och att dörrer fixas senare. Sagt och gjort, ca en vecka senare fanns hålet där det skulle vara, men man hade "glömt" platonmattan, :confused: igen.

Grundläggaren hade "struntat" i denna då man inte viste var den skulle sitta, tydligen var inte fasadritningar, markberedningsplaner mm tillräckligt underlag. Vi var tvugna att åka ut och rita med krita på grunden var mattan skulle sitta, detta kom fram först när vi undrade var platonmattan var någonstans ( :confused: igen, kommunikation är bra om den existerar).

3. Plannering.
Då man inte kunde svara på när grunden skulle vara klar för återfyllnad hade vi svårt att plannera in vår markentrepenör. När väl klarttecken för återfyllnad kom saknades platonmattan som bekant var och ~vecka gick förlorad. Nu började det brinna i knutarna för vi hade fått ett datum när husleverans + montage skulle ske och vi fick jaga markentrepenören som fick ~5dagar på sig till husleverans. Vi hade fått datumet bekräftat 2veckor tidigare.

Datum för husleverans kom....inget hus kom... En vecka gick, inget ord från OV, veckan därpå ringde vi och undrade lite vad som hände. 6 veckor efter utlovat datum kom husleveransen.

Konsekvensen av detta blev att markentrepenören han endast göra återfyllnad mot huset och fick skjuta på markarbetet för den tänkta placeringev av vårt garage. Hade vi fått reda på att huset skulle bli försenat hade vi utan problem kunnat slutföra hela markarbetet (kommunikation).

Efter det att monteringen inträffade har det mesta flytit på som på räls (förutom badrumsfönstret och några innerväggar som blivit fel, men detta har åtgärdats till belåtenhet).

4. Summa sumarum.
Det har varit ytterligarer några småsaker, men jag har skrivit tillräkligt...puh.

*Vi är mycket nöjda med byggkvaliteten.
*Vi är mycket nöjda med hur OV hanterat fel som dykt upp på vägen.
*Vi är inte nöjda med hur administrationen har fungerat med avseende på kommunikationen från avtal till husmontering.

Resultatet kommer bli mycket bra men resan dit har varit lite gropig ibland.
Jag rekommenderar gärna OV, framför allt om ni skall bygga kataloghus. Skall ni bygga egenritat så finns det lite lärdom att ta från mitt inlägg ovan.
 
  • Altandörren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för intressant uppdatering, hoppas nu att resten flyter på. När är det slutbesiktning?
 
awe77 skrev:
Tack för intressant uppdatering, hoppas nu att resten flyter på. När är det slutbesiktning?
Övertagandebesiktning v.37
Slutbesiktning v.43

Jo allt flyter på fint nu, var lite knas med avtalet och avsaknad av information innan huset monterades. Men jag uppdaterar tråden med mer erfarenheter allt eftersom ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.