Hallå,
jag har en fundering på om man kan sätta en vanlig timer till en billig on/off pump för att kunna få en längre emperatur än termostaten. De är en sniklösning, lite dyrare pumpar, har hittat någon runt 8'-9' som har underhållsvärme 8grader. Men hur skulle det fungera att köpa en billig (typ pump för 5' med snabbkoppling) pump som går att ställa ner till säg 18 grader och sedan sätta den på exempelvis 4timmarsintervall och låta temperaturen gå upp och sen ner, jag är inte påjakt efter en jämn värme utan underhållsvärme i ett hus vi har som står tomt men vi vill ändå ha plusgrader där.
Någon som har någon fundering kring en sådan här lösning eller finns det bättre sniklösningar, eller är det bättre att köpa en något dyrare pump med termostat för underhållsvärme?
 
Har funderat lite i den stilen, har i "sommarstugan" en termostat som bryter strömmen till alla element vid uppnådd temperatur. Idealet vore att koppla in pumpen på termostaten = när tempen är på önskad nivå så bryts strömmen och vise versa.
Tyvärr så har jag inte automatisk omstart efter strömavbrott på min billiga 3000:- kronors on/off pump, glömde kolla innan köp men är glad ändå.
 
ok, men hinner pumpen upp i verkningsgrad om man "stryper" den i ett sånt snävt område? jag tänkte att en termostat har kanske ett spann på 2-3 grader. Ett elelement fungerar säker att gå i 5 min, slå av, slå på igen... osv
Med en eltimer så får man ett mycket större spann då pumpen går, man kan låta den höja från 4grader till 20 om man vill, sen vila ner till typ 4 igen. Då kan man även utnyttja eventuell instrålande sol samt värmelagring i stommen. Borde bli mer ekonomiskt tror jag och att pumpen får gå längre intervaller innan den slår av.
Klokt med automatiska omstarten efter elavbrott, det är ett måste för timer-ideen skulle funka. Vad har du köpt din pump för 3000:- ? Det var ett det bästa priset jag hört talas om!
 
Om du menar luft/luftvärmepump så sa den alltid ha spänningen påslagen eftersom den har en "boot-"sekvens (jämför en PC som slås av och på).
Den mår heller inte bra av det. Dessutom behövs den höga värmen på vintern eftersom värmepumpen tar av inneluftens energi då den kör avfrostning. Om det ä för kallt inne räcker inte energin till för av-frostningen (ett gram is behöver lika mycket energi att smälta som att värme 80 grader C)
 
Okaj, då förstår jag att det inte är något vidare att "strypa" strömen för en luft/luft med jämna intervaller.
Då är kanske frågan hur pass mycket merkostnad det är att höja temperaturen från säg 8 grader till 18 grader. Om man tänker bort allt som isolering på huset, yttertemp osv.. utan bara tänker på det teoretiska och pumpensverknignsgrad, för jag har fått för mig att pumparna jobbar bättre på något vis med en högre inomhustemperatur, eller stämmer inte det?
 
Typiskt, alltid när man tror man kommit på något genialiskt så kommer någon som vet och sabbar alla fina teorier....
 
Hej
Samma fundering, har en gammal stuga som jag vill ha grundvärme (10c)på i veckorna, för att få upp värmen snabbare på fredagkvällarna och slippa tömma allt vatten på söndagkvällar...
Har funderat på en "Coolix" från Jula för 4995:- är dock osäker på om den har underhållsvärme eller om den bara går ner till 17c...
Så två frågor alltså:
1. Har den underhållsvärme? -Då är ju saken enkel !
2.Har den mintemp på 17c, blir det endå billigare än att köra elelment på 10c?
 
Hej, nr 1 kan jag i alla fall svara på, den går bara ner till 17 grader, hade Coolix:en haft underhållsvärme så skulle saken vara biff, då hade vi kunnat skippa tankarna om timer.
nr 2 är jag inte kvalificerad att svara på :)
 
Jag har coolixen från jula och enligt bruksanvisningen så har den en 8c funktion! dock så har jagh inte provat då ja inte e så sugen på att sänka tempen till det för att testa....
En sak att tänka på med den pumpen är att värmekabeln i botten på utedelen är kopplad på ständig ström så om tempen ute är 5-6c eller mindre så är värmekabeln igång å förbrukar 80 watt helt i onödan även om pumpen är helt avstängd!! så det är alltså att dra ut kontakten eller montera en brytare på värmekabeln som gäller om man är snål som jag och inte alltid använder pumpen;)
I övrigt fungerar den kanon och går förvånansvärt tyst å fint för pengarna.
 
Racer: verkligen intressant! jag har kollat manualen för MSR3-09HRN1-QE, MSR3-12HRN1-QE, MSR3-18HRN1-QE, MSC2-12HRDN1-QE och MSC2-12HRDN1-QE men inte hittat något om 8grader, vilken modell är det du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.