Har för mig läste nånting om det här nånstans, men minns inte. Funderar på ett garage bygge men lät som luft luft värmpump är billigast och tänkte, om man skippar golvvärme och slinga osv. Är det då onödigt att lägga isolering i plattan då? eller är det bra att ha det ändå?
 
Ska man värma upp utrymmet ska man självklart ha isolering under plattan. Sedan kan man kanske gå ned i dimension om man vill snåla lite grand. Vid golvvärme rekommenderas väl 300-400 mm isolering. Jag hade inte byggt ett varmgarage med mindre än 100-200 mm.
 
Jag hade inte snålat på isoleringen under plattan. Drygt om man ångrar sig sen.
 
okej, bara undra om det hade några fördelar fast man kör utan golvvärme eller det var en onödigt kostnad som säga.
 
Byggde till 25 kvm garage med golvslingor och sep. shunt för ett par år sedan. Driver dom med min Nibe 310p har väl sisådär 15 grader där när Bore knackar på. Försumbar ökning av totalelpriset. 145+45 i väggarna och 200mm cellplast under plattan. Tror inte det hade lönat sig med mer under plattan. Nu är det vid byggt iofs så lite extra ger väl det också.
 
okej, jag siktar på ett garage på minst 8.2x7m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.