Hej, när statistik tas fram så ger det en sned bild för bla bostadrätter där parkering ingår. Det finns fall där man brutit ut parkeringen och säljer den vid sidan om. Där slutpriset kanske i de flesta fall var inklusive parkering eller garageplats så framgår inte det i prisstatistiken. Det betyder att man kan värdera en bostad utan parkering till samma pris som en annan bostad med parkering i samma trapp till samma pris,
Eftersom online värderings tjänster blir allt vanligare så förlitar sig folk på dessa och kan därav bli blåsta i en stressad budgivning eller situation om det inte är riktigt pålästa eller har tagit reda på i mer detalj om föregående försäljningar.

Detta har jag själv blivit utsatt för som spekulant för en bostadsrätt i Centrala Kunsgbacka, jag hann dra mig ur men känner att jag lika bra kunnat gå på det. I detta fall så skulle man ha 200´.- för garageplats och att det fanns intressenter i fastigheten som ville ha den men köparen skulle ha förtur. Utgångspriset var detsamma som en annan lägenhet i samma trapp som sålts 3 månader tidigare men denna hade garageplats inkluderad.

Detta gällde söderstaden i Kungsbacka som har adresserna Teatergatan, Parkgatan, Aranäs allé, Gymnasiegatan och Södra nygatan men jag kan tänka mig att detta pågår på allt fler ställen. Nu när försäljningspriserna blir allt mer lätt tillgängliga så lägger kanske man inte ner lika mycket tid att jämföra och kontakta föreningen eller mäklaren gällande de senaste försäljningarna.

Man blir utnyttjad som spekulant och har inga rättigheter när väl köpet att genomförts.

Jag hoppas att alla som är spekulanter där parkering ingår och den ligger utanför utgångspriset bör dra öronen åt sig och jag hoppas att nå ut till så många som möjligt med detta inlägg.
 
Redigerat:
För en som bor på landsbygden låter ju marknaden i Stockholm smått bisarr. Hur går det egentligen till med att sälja en garageplats separat? Alla bostadsrätter jag bott i har alltid haft separat kö till garageplats och inte något bostadsrättinnehavaren haft kontroll över.
 
TS Nämner Kungsbacka för som boende i Stockholm har jag aldrig hört om parkeringsplatser till salu. Det vanliga är långa köer och i många fall dyra hyror.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
TS Nämner Kungsbacka för som boende i Stockholm har jag aldrig hört om parkeringsplatser till salu. Det vanliga är långa köer och i många fall dyra hyror.
Har vid flera tillfällen sett parkeringsplatser till salu i stockholmsområdet - Generellt om man räknar på det så blir det trots allt en lönsam affär gentemot att hyra en plats.
Hittade denna artikel vid en snabb "googling" daterad 2012 så det är nog än värre idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14405430.ab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.