Hej på er. Investerade idag i ett antal skivor Onduline som är tänkta som tak på min lilla tillbyggda farstukvist på ca 5 m2.

Bredvid skivorna på Byggvaruhandeln hängde i ett ställ påsar med spik som hade liten plasthistoria (skalle) i samma färg som själva taket, och man förmodade att det var denna modell spik som taket skulle fästas med (Tillvrkaren av spiken var Onduline det med)

Nu när jag har kikat på Ondulines hemsida så skruvar de fast taket med 65 mm takskruv, och det är tydligen detta de använder och rekommenderar.

Så, vilket ska jag köra med? Spik eller skruv? Jag vet ju att spik med tiden i alla fall brukar krypa upp på plåttak, och senaste plåttaken har jag skruvat fast för att slippa detta.

Kommer Onduline-spiken att "krypa upp" de med?

Tack!
 
Ja spik är egentligen bara bra att slå i i våg allt annat ska skruvas
 
Haj. Tack för svar. Hur - eller vad menar du dock med "i våg"? Ursäkta min okunskap :)

Tillkommen fråga, när taket är skruvat, håller onduline skivan att gå på? Min granne säger att man inte kan på den, men kan det verkligen stämma? Hur ska man då kunna komma åt att sätta dit nockplåten eller åsplåten eller vad den heter....?
 
Finns Onduline fortfarande? Vi hade det på hustaket några år men det var ingen höjdare, ytan flagnade och det blev ojämnt. Nu var ju detta på 70 talet så det kanske blivit bättre.

Spik fungerar inte på ett så mjukt tak, så skruva.

Protte
 
jag är ute efter onduline vilka är återförsäljare av de idag? är det någon som vet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.