Googlade runt och hittade ett takmaterial som heter Onduline Bitumen och jag antar det finns konkurrenter. Finns det något som rekommenderas för ett snabbt och enkelt monterat tak på en lekstuga?
https://www.bauhaus.se/bitumen-takskiva-svart-onduline-950x2000mm#go-to-description

Det som lockar är att det inte krävs råspont vad det verkar och inget trixande vid gavlarna osv utan bara skruva upp i princip som ett plasttak. Men jag antar denna typen av tak går att gå på till skillnad från plasttak?
 
De går att gå på men huruvida taket är tätt efter att man har gått på det är en annan fråga. På en lekstuga där ungarna kan tänkas klättra på taket skulle jag satsa på någonting tåligare.
 
H heimlaga skrev:
De går att gå på men huruvida taket är tätt efter att man har gått på det är en annan fråga. På en lekstuga där ungarna kan tänkas klättra på taket skulle jag satsa på någonting tåligare.
Ok så det är lite ömtåligt? Har du erfarenhet av det?

Finns det bättre alternativ med samma enkelhet?
 
Redigerat:
Korrugerad plåt?
 
Vi hade Onduline på hustaket några år men det var ingen höjdare, kanske om det var lagt på råspont att det varit bättre. Blev plåt igen.

ska det klättras och klängas så är plåten vass och man riskerar att skära sig.
Lägg ett vanligt papptak, med grusad yta så halkar man inte så lätt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Vi hade Onduline på hustaket några år men det var ingen höjdare, kanske om det var lagt på råspont att det varit bättre. Blev plåt igen.

ska det klättras och klängas så är plåten vass och man riskerar att skära sig.
Lägg ett vanligt papptak, med grusad yta så halkar man inte så lätt.

Protte
Blir rätt mycket pengar med råspont och papp. Ska man lägga underlagspapp också så blir det orimligt dyrt. Men får väl bli ett lager papp trots allt då i brist på annat. Tack för hjälpen!

Förresten, billig ytpapp med klisterkant som inte säljs i 1x7 meters rullar? Måttet passar dåligt för mig det blir väldigt mycket spill, 1x8 tex hade löst det. Eller 1x4.
 
Jag byggde med byggmax billigast plywood, även under pappen.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.