Vi har en gemensam carport som rymmer 4 bilar. Till vänster och höger om carporten har vi ett förråd med gjutna plattor där det är varmt.. Sen har vi en vägg mot långsidan som är kall där brädorna inte går ner sista 10cm. Taket är förberett med plast men ingen isolering. Inne i carporten har vi asfalt. Vi vill alltså sätta in 4 st garageportar och bygga igen väggen som idag inte går ända ner till backen.

Bygglovsmässigt är det bara en fasadförändring då nuvarande bygglov inte tar hänsyn till om det är öppen eller stängd yta så detta räknar vi med att få ok att göra.

Målet är att kunna hålla +grader i garaget. Vi har tillgång till fjärrvärme eller el för uppvärmning.

Nu till frågorna då vi

1. kan vi behålla asfalten och bara bygga väggar/garageportar, isolera tak och väggar, sätta in ventilation och värma med en luftvärmepump. Inget avlopp

Går detta ? Att göra såhär får vi ner kostnaden rejält. ingen av oss ska mecka i bilarna utan vi vill kunna köra elbilar och slippa starta den från -20

2. alternativet är att göra det riktigt. Allt enligt ovan men vi gjuter en platta med avlopp och rullarit golvvärme och sätter den på fjärrvärme
 
Jag skulle säga till 100% att det går att göra så och det låter som en mycket smidig lösning. Största nackdelen är att du inte får isolera golvet, men med tanke på hur mycket det kostar att gräva, isolera och lägga nytt golv etc så kan du elda för kråkorna väldigt länge innan det blir lönsamt. Dessutom behövs knappt nån värme alls för att hålla ett garage på plusgrader även utan islolerat golv om bara väggar och tak är isolerade. Det viktigaste skulle jag säga är att ha minst två ventilationgaller så att all fukt inte blir instängd (men andra i forumet har nog bättre koll på de detaljerna). Och det hade varit bra om du har fall på golvet mot dörren så att smält snö kan rinna ut den vägen. Tyvärr fick vi inte ha golvbrunn när jag byggde garage så jag brukar ta en liten spade och kasta ut kakorna med brun slask som sitter bakom hjulen för att slippa få en mindre sjö i garaget på vintern, även om jag har fall mot dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.