Vi håller på och renoverar vårat hus och har blivit lite halvklar för tillfället.

Det är köket som vi gjort om totalt från att knappt varit ett kök till ett "riktigt" kök med nya 3-glas fönster, har gjort om ett till rum med nytt golv samt tapeter och nytt stort 3-glas fönster.
bytt ut varenda cm elkabel i hela huset till nya grejer. monterat in luft-värmepump.

Går det att räkna själv på något vis hur mycket man kan ha höjt värdet på huset? banken tar 2500kr för att komma ut och räkna... vet inte om det är lönt att skicka hit dom än då jag inte vet ungefär hur mycket vi kan ha höjt värdet för att få bort topplånet.

Någon som kan svara på min "lilla" fråga? :) ::)
 
Att räkna ut det själv är ju svårt och saknar ju också värde.

Om samvetet tillåter skulle jag kontakta en mäklare som kommer ge dig en muntlig värdering utan kostnad (givetvis i tron att du är en seriös hussäljare).

Om den indikationen visar att du kan lägga om lånen efter omvärdering går du tillbaken och startar processen (ny värdering på godkänt vis). Kanske kan du mot ersättning från mäklaren få papper på värderingen som duger åt banken.
 
MathiasS´förslag skulle jag vilja komplettera: Bankerna har en standardlista med mäklare som man godkänner för fastighetsvärdering. Berätta för banken att du själv tänker göra en värdering, och be dem om listan. Då slipper du hämta ut "fel" mäklare helt i onödan.
 
det går inte att själv räkna ut på ett ungefär vad man kan ha höjt värdet med? så man kan räkna lite själv på hur man ungefär ligger till?

vad är det som brukar höja värdet mest på ett hus när man renoverar? mäklaren måste väl utgå från någon "lista" där olika renoveringar höjer värdet olika mycket, eller?

Tack för era svar förresten, ska kolla efter en vettig mäklare också och se vad de säger :)
 
Mäklaren utgår strikt från fastigheten i det skick den befinner sig vid värderingstillfället.

Värdeökningen bör motsvara runt 90 procent av slutnotan, inräknat moms, material och lön till professionella hantverkare.

Har du gjort jobbet själv kanske du ändå har en aning om vad proffs skulle tagit betalt.  Jag förutsätter isåfall att du gjort jobbet fackmässigt.

 
Att få ett papper på vad mäklaren värderar huset till kostar vanligtvis inget extra. Vi tog hit flera mäklare för värdering när vi skulle sälja och vi fick ju skriftligt efter några dagar vad de värderade det till. Ta reda på vilka mäklare banken sammarbeter med och välj någon av dem. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.