Jag ska fälla en gammal flaggstång. Det finns ett ca 2 meter högt fundament där flaggstången är fäst med två bultar uppe och nere. Idén är att lossa bulten nere och långsamt släppa ner flaggstången medans översta bulten fortfarande är kvar. Jag behöver ett mothåll längst ner och tänkte mig ett spännband som långsamt görs längre och längre. Finns det sådana? Spännband blir ju i normala fall kortare och kortare när man spänner dem. Eller finns det något bra sätt att släppa ut bandet steg för steg?
 
Har sett att man kan använda ett kedjespel för att resa/ fälla höga flaggstänger/midsommarstången.
 
C
Är stången av plast eller trä? Trä antar jag?
 
De väger ofta mindre än man tror. Har fällt omkull både vår som är i plast hemma och en äldre i trä i sommarstugan. Ca 10m höga. En lång person kunde lätt ta emot de med händerna men vi var två för säkerhets skull.
 
Två lite kraftigare personer som tar emot med klyka , på samma sätt som man reser en majstång fast tvärtom.
 
Om du ska bromsa räcker det med att lägga ett rep 1-2 varv runt ett fast föremål, helst järnrör eller liknande.
 
Om den är trä och gammal är risken stor att den är rutten och knäcks då du börjar fälla den....
 
Lossa den övre i stället. Då når du att hålla emot mycket bättre.
 
Ja, flaggstången är av trä och en viss risk att den är rutten. Planen är att också använda klyka. Ska fundera på att lossa den övre bulten istället. Tack för svar.
 
Har fällt en trästång en gång. När vi var halvvägs gick den av på mitten. Fullständigt rutten.
 
Hjälm är bra att ha så man inte får knoppen i knoppen...
 
  • Gilla
Ulf77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.