Hej,

Jag håller på med altanbygge och då trallbrädor inte är spikraka behöver jag tvinga de raka, ibland ihop och ibland isär.

Finns det ett verktyg som fungerar som en omvänd snabbtving, dvs. istället för att pressa ihop så trycker den isär?

Tack på förhand.

/Martin
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Åtgärden
En vanlig snabbtving
 
  • Två svarta och röda snabbtvingar fastspända på en träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Som Åtgärden sade, de flesta vanliga snabbtvingarna går att vända så att de pressar isär.
Dock kan det vara svårt att komma åt med en snabbtving, så jag skulle rekommendera att dra isär bångstyriga brädor med ett spännband (mot något annat, t.ex. närliggande planka) istället.
 
  • Gilla
eztoril
  • Laddar…
Ahh, naturligtvis. Att jag inte tänkt på det tidigare. Tack så mkt.

/Martin
 
Unikt namn
BH säljer ett trallverktyg, men jag har ej provat det.
https://shop.byggahus.se/products/trallbender-verktygskit?_pos=1&_sid=db11d313b&_ss=r

Jag tyckte det gick hyggligt utan specialverktyg när jag började med att först fästa snea trallplankor på ungefär var 3e regel istället för systematiskt alla efter varandra.
Det blev lite extra hävstång att arbeta med och det blev tillräckligt lätt att räta ut plankan med en hand samtidigt som den andra höll borrmaskinen.
Det var också lättare att bända ihop än isär, så bananformade plankor roteras med fördel så att "ryggen" hamnar inåt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
BH säljer ett trallverktyg, men jag har ej provat det.
[länk]

Jag tyckte det gick hyggligt utan specialverktyg när jag började med att först fästa snea trallplankor på ungefär var 3e regel istället för systematiskt alla efter varandra.
Det blev lite extra hävstång att arbeta med och det blev tillräckligt lätt att räta ut plankan med en hand samtidigt som den andra höll borrmaskinen.
Det var också lättare att bända ihop än isär, så bananformade plankor roteras med fördel så att "ryggen" hamnar inåt.
Kör med 34mm trall, så lite tyngre med handkraft. Köpte mig faktiskt detta verktyg. Det funkar fint, men tycker att det kan trycka in sig i golvregelns trä så att det blir en liten håla (jag återanvänder mina gamla golvreglar) När detta har skett och du vill flytta verktyget närmare trallbrädan, så glider det gärna tillbaka till hålan. Glider oxå mer när det är blött. I vissa fall drog jag i en skruv i regeln med lite av huvudet utstickande för att förhindra glid.

När jag tänker efter kan jag nog använda mig av andra medföljande delar till den för att pressa ut från väggen om/när jag behöver.

/Martin
 
Patrik V.
Annars funkar en helt vanlig kniv, i 99% av fallen.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Om du vill ha full kontroll på dom krokiga brädorna kan du använda stoppklossar på reglarna och sedan använda kilar för att få det rakt. Du får en otrolig kraft med kilarna! Givetvis tar det lite längre tid men vad gör några timmar extra på ett golv som skall ligga där i 20 år?
Dag

Träbitar och metallskruvar på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor med skruvar genom på en arbetsbänk, verkstadsmiljö, snickeri eller hantverksprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvinstallation pågår med träplankor, verktyg och borr. Inomhusarbete med synliga verktyg och oavslutat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkomponenter, skruvar, träbänkdel, borrskruvdragare, hantverkstillbehör på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TriNitro och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.