Hej,

Jag kommer att byta värmesystem i vårt 70-talshus (nu är det direktverkande el) och I samband med det behöver vi bestämma hur värmen ska distribueras I källarplan.

Både jag och min fru skulle helst vilja ha golvvärme men tyvärr verkar det inte som att alla hus är gjorda för det.

Några snabba fakta om huset som är byggt 1974:

• 25cm betongplatta på mark med 6cm mineralullsisolering och kapillärbrytande (grus, singel?) under plattan
• Huset är souterräng och ligger högt upp på en kulle (ca 55m.ö.h.). Baksidan av källarplanet som ligger längst under marknivå är insprängt I berget.
• Väggarna I huset är murad lättbetong (Siporex) med tegelfasad.
• Golvet I källarplan I dagsläget är marmor lagt på betong samt uppreglat trägolv (med isolering evt. I kontakt med betongplattan)

Det finns ingen avvikande lukt I källarplanet och både väggar och platta är torra (såvitt vi har kunnat se). Dränering är gjord för ca 10 år sedan (även om mer isolering hade varit att föredra..).

Mina planer är att ta bort konstruktionen med träreglar mot plattan samt ta bort marmorn och bila bort den betong som finns pågjutet på plattan I hallen.

Sen är vi mer osäkera. Vi vill bo länge I huset och vi kommer att ha barn där så vi är måna om att göra huset både bekvämt, men kanske främst säkert att bo i.

Jag har lyckats googla mig fram till några tänkbara alternativ:

1, Bila upp plattan, lägga till rekommenderad isolering och gjuta ny platta.
2, Lägga platonmatta på plattan, gjuta ett skikt ovanpå och ventilera passivt via sockeln
3, Aktiv ventilation med Nivell eller Granabkonstruktion (reglar på plast/plåtfötter)

Det jag har förstått att man ska ha respekt för är omvänd fuktvandring. Jag frågar mig dock vad “det värsta som kan hända” är om det skulle inträffa. Som jag förstått det kan det ställa till med problem om fukten kommer I kontakt med något organiskt material. Med lösningsalternativ 1 och 2 ovan så kan jag inte komma på något organiskt material som kommer I kontakt med fukten från betongplattan om inte fukten skulle vandra upp I den murade lättbetongväggen och kommer I kontakt med fönstren.

Jag är nybörjade I den här världen, så det är mycket möjligt att jag har missat något och I så fall är jag väldigt tacksam om någon ville dela med sig av sitt kunnande.

• Är omvänd fuktvandring något som skulle kunnna ställa till med problem I vårt fall?
• Finns det ytterligare ett alternativ utöver de tre jag nämnt som skulle kunna vara bättre för att minimera risken för omvänd fuktvandring?
• Bör vi släppa tankarna på golvvärme, och I så fall varför?

Jag är tacksam för svar och förtydligar gärna om jag inte uttryckt mig tydligt eller gett tillräcklig information. Sannolikt kommer vi att ta in en expert för att få råd inom en ganska snar framtid, men tills dess vill jag ha lite kött på benen och åtminstone förstå vilka möjligheter som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.