Tja!

Håller på att kolla vad jag ska använda för att bli av med ogräs i en grusad parkeringsyta och någon föreslog ogräsättika, och tyckte att sådan med dubbel effekt var da shit! Så jag googlade och hittade Tergent OgräsNIX ogräsättika. Säljs hos bl.a. Jula, Bauhaus, Granngården m.fl. Den verkar finnas i tre olika styrkor, lämpligt kallade x1, x2 (dubbel effekt) och x3 (trippel effekt). Smart, tydligt, lättförstått. 👍😁
Vad som blir lite mindre lättförstått är att när man går in och kollar säkerhetsdatabladen på respektive produkt ser man att x1 innehåller 125g ättiksyra per liter, x2 hamnar mittemellan med 95 och x3 innehåller 60. Är jag helt puckad som tycker det borde vara tvärtom? Jag kan inte se att det ingår några andra ämnen som skulle förklara de dubbla och trippla effekterna trots mindre mängd ättiksyra.
Sen skiljer pH-värdena också, där x1 har 2,2, x2 har 3,2 och x3 har 2,4. Även det rätt ologiskt...?
Vad är det jag missar?

Länkar till databladen, överst x1, underst x3:
https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWS...stinationid=10016&lastmodified=19790101000000

https://app.ecoonline.com//documents/msds/1018964/17256462_286_1a036a6b0405c47f2d57a25e1ea4aad0.pdf

https://app.ecoonline.com//documents/msds/1018964/17255248_286_8b53a3b366f4759b43ad915f1aa32201.pdf

/ToRy

edit: Hittad en proffsvariant med 250g/l och pH 2,2:
https://app.ecoonline.com/+spf3e3f9...1205dad7f3cc043cd85debd538aaad997a5916ce518a3
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
OgräsNIX Trippel Effekt får sina unika egenskaper av två tillsatser som helt saknas i traditionell ogräsättika.
Det är två tillsatser som ger namnet, inte styrkan på ättikan.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Köp ren ättikssprit 12 % i shopen och blanda ut med 50 % vatten och prova, duger det inte så kan damen i huset använda det. Skarpt blir det och billigare.
 
  • Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
Köp inte så mycket, inte säkert det funkar för er, testa först. Hos oss fungerar det inte på vår garageplan.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är två tillsatser som ger namnet, inte styrkan på ättikan.
Intressant! Får jag fråga var du hittade texten du klippt in? Det låter ju logiskt att trippel borde innehålla tre ingredienser, men då borde ju även dessa stå med i säkerhetsdatabladet...?
 
J jonaserik skrev:
Köp ren ättikssprit 12 % i shopen och blanda ut med 50 % vatten och prova, duger det inte så kan damen i huset använda det. Skarpt blir det och billigare.
Har tänkt tanken, men vill veta först vad som eventuellt gör ogräsättika effektivare och dyrare, förutom en flashigare förpackning och ett coolare namn. 😄
 
T ToRy skrev:
Intressant! Får jag fråga var du hittade texten du klippt in? Det låter ju logiskt att trippel borde innehålla tre ingredienser, men då borde ju även dessa stå med i säkerhetsdatabladet...?
Bara googlade namnet på produkten...
 
Oftast är väl en av ingredienserna en tensid, dvs ha i lite diskmedel i.
Det är för att bryta ytspänningen såvitt jag förstått.
 
  • Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
Intressant.

OgräsNIX Trippel Effekt har en patenterad formulering som är godkänd och registrerad av Kemi. Tillsatserna som är i produkten har inga skadliga effekter eller verkningar, är skyddade av patent och behöver inte redovisas. Det är ättiksyran som är det verksamma ämnet. Tillsatserna gör att ättikan verkar effektivare trots en låg halt ättika.

halten ättika är generellt sett inte den avgörande faktorn för effektiviteten. Vår OgräsNIX Trippel Effekt innehåller två tillsatser som gör att medlet tränger in i ogräset snabbare samt förstärker och förlänger ättikans verkan vilket gör att effekten ökar trots lägre halt ättika (6 %) än i t.ex. OgräsNIX Dubbel Effekt (9.5%).
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Ättiksyra, Glycin och en surfactant.

Patent EP 04707194.9
Dokument visar patentkrav för herbicidkomposition, notering att patentet löper ut 2023-09-10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


USA-patentet går ut 2024-09-03
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Har tänkt tanken, men vill veta först vad som eventuellt gör ogräsättika effektivare och dyrare, förutom en flashigare förpackning och ett coolare namn. 😄
Köp 24% istället, den blir billigare per liter om du blandar ut den till 12%...
...åtminstone på de butiker där jag handlar.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Köp 24% istället, den blir billigare per liter om du blandar ut den till 12%...
...åtminstone på de butiker där jag handlar.
Lite OT: Vad får du ge per liter ungefär?
Själv köper jag rätt mycket 12% ättika på Willys för ca 16-18 kr/l.. men om det finns bättre tips tar jag gärna emot de :)
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Lite OT: Vad får du ge per liter ungefär?
Själv köper jag rätt mycket 12% ättika på Willys för ca 16-18 kr/l.. men om det finns bättre tips tar jag gärna emot de :)
På CityGross som tillhör samma koncern är 24% billigare, men jag har inte koll på priserna annat än när jag står vid hyllan i affären
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.