Funderar starkt på att köpa en gammal AGA spis (30-40-tal).
Har alltid velat ha en men har dessvärre inte råd att köpa en av de nya varianterna :(
Har dock hittat en begagnad billigt men skulle behöva råd om det går att ställa om från kokseldning till ved. Någon som vet? Eller som kanske kan tipsa mig om person/ställe som kanske kan hjälpa mig med info?
Är det någon som har allmän info / erfarenhet av en gammal AGA så får ni hemskt gärna dela med er i denna tråd, hittade ingen annan tråd om dessa gamla klassiker nämligen... :)
Bugar och bockar =o)
 
Är också sugen på en AGA, men priset som sagt...

Kom i snack med en släkting om dessa spisar, han är i byggbranschen och vid ett bygge en gång så hittade de en gammal AGA på vinden i ett gammalt hus de höll på att renovera. Den ena killen blev väldigt sugen och skulle plocka ner den för att ta hem den eftersom den skulle slängas annars. När han fick av en av sidoplåtarna så rev han upp ett moln av asbest! Inte så kul, så de lämnade spisen åt dess öde...

Så tänk på asbesten innan du bestämmer dig. Kan man frakta den helt intakt utan att behöva skruva isär och dylikt så kan det kanske funka, men annars så hade nog inte jag velat pula med det...

Är osäker hur länge de körde med asbest i spisarna, kan ju vara värt att kolla upp. Eller du kanske redan vet? :p

/Kalle
 
Tror inte det behövs någon omställning eller snarare det är inget man kan ställa om. Eldstaden är som den är ( lite litet för vedeldning) och du får anpassa storleken på vedbitar till den. Koks glöder länge och ger dubbel värme jämfört med ved. Du får helt enkelt lägga i veden oftare i spisen för att hålla värmen i den :).

Ang. asbest - bra isoleringsmaterial och om man inte gräver i det så är det ingen fara. Det är i alla fall ingen anledning att byta asbest mot annat så länge isoleringen är intakt. Annars tar man munskydd och vatten till hjälp när man ska handskas med den ;).

Grattis till en svensk uppfinning som revolutionerade köket en gång i tiden lika som en induktionshäll och micro gör idag ... patentet blev sedan såld till England och lever fortfarande i modern fashionabel utgåva driven av el och gas.
gaia
 
jag kan inte så mycket om AGA-spisen men är det inte så att den är varm hela tiden?
Hur funkar det på sommaren?
Kan man ha en AGA-spis i en normal villa, med tanken på dess vikt , eller måste man förstärka bjälklagret?
De ser verkligen snygga ut men kanske lämpar de sig mer för långkok än dagens matlagning.
Att de är populära i England kan man förstå med tanke på deras råa, fuktiga klimat.
 
Harrieth skrev:
jag kan inte så mycket om AGA-spisen men är det inte så att den är varm hela tiden?
Hur funkar det på sommaren?
Dom är nog som alla andra spisar och är varma under tiden man eldar i dom. Man kunde hålla elden glödande mycket länge ( över natten?) med kol och koks men den fördelen har man tyvärr inte vid vedeldning. Är spisen tung så kan den avge värmen ett tag efter att man slutat elda men det blir ingen kakelugnseffekt precis.
Dom engelska för el och gas kan man hålla värmen ständigt om el/gaslågan är på. Med andra ord är det ingen trolleri i dom - tillsätter man energi/bränsle till så får man värmen ut men inte annars ;).
Mer vet jag inte om dom ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.