Hejsan allihopa!

Arbetar förnärvarande inom livsmedelsbranschen och inom en närliggande framtid så kommer min arbetsplats att stängas ner och produktionen förläggas till vårt kära (ironi) grannland Danmark. Har arbetat på samma arbetsplats ända sedan skolan slutade för 15 år sedan. Så nu kretsar mina tankar om att skaffa mig en riktig yrkesutbildning inom VVS.

Vill nu bara slänga ut lite frågor angående yrket ifråga:

Hur ser arbetsmarknaden ut för er som redan har kompetensen som krävs?
Finns det gott om jobb?
Är det kul?
Hur ligger lönenivåer?
Finns det andra vägar in till branschen förutom genom yrkesutbildning på skola så som vuxenlärling? I så fall vad kan en sådan lärlingsplats generera för ersättning?

Har efter att ha läst en hel del trådar här på forumet förstått att det hänger en hel del VVS killar här som kanske är villiga att svara på en del av mina frågor i alla fall!

Tackar som ödmjukast på förhand!

MVH Peter från Falkenberg :)
 
När de frikostiga ROT bidragen till de välbeställda upphör så faller den här arbetsmarknaden ordentligt och de nu överdrivet höga lönerna inom området går också ned.
 
låter ju inte så positivt! :S
 
Hej Kanske kyltekniker med tanke på alla värmepumpar som sätts in.
 
Krilleman
johanpelle skrev:
När de frikostiga ROT bidragen till de välbeställda upphör så faller den här arbetsmarknaden ordentligt och de nu överdrivet höga lönerna inom området går också ned.
Nja, dom tre stora drakarna som har mest anställda runt mälardalen (bravida - YIT - NVS) har massor med anställda och skriker efter fler, håller inte med alls.

Sanningen i ditt påstående är snarare att "skuttarna" som har dom flesta ROT-uppdragen (stora företag undviker krånglande privatkunder som tjatar om 5minuter hit och dit) kan få en liten nedåtgående trend. För övrigt är hela branchen i behov av föryngring. För få utbildas för att möta den kommande efterfrågan av pensioneringarna...

Lönen är god, så god att snickarna (hela yrkeskåren) blev så avundsjuka i byggnadsarbetaren (medlemstidning inom byggnads) när lönestatestikens "10 i topp" för företag, alltid toppades av VVS-firmor. Så man uteslöt oss VVS:are i all statistik så snickarna nu "leder" löneligan... I alla fall i tidningen.
Logiskt? :x

VVS:are har alltid haft ett stort ansvar på alla arbetsplatser, stora som små. Skillnaden mellan kaos och lycka, är liten och kan innebära vattenskador för miljontals kronor på en ynka timme. Därför har vi alltid legat i framkant på löner... Vi har ett större ansvar!
 
Vi söker både service och entrepenadrörisar..
Har konstant 8-10 inhyrda.
 
johanpelle skrev:
När de frikostiga ROT bidragen till de välbeställda upphör så faller den här arbetsmarknaden ordentligt och de nu överdrivet höga lönerna inom området går också ned.
Dum kommentar. :@

Vad som händer om man tar bort ROT är att jobben övergår till den svarta sektorn och hantverkarna tjänar ändå mer pengar.

Men det är uppenbarligen det ROT-motståndarna strävar efter.
 
VVS:are har alltid haft ett stort ansvar på alla arbetsplatser, stora som små. Skillnaden mellan kaos och lycka, är liten och kan innebära vattenskador för miljontals kronor på en ynka timme. Därför har vi alltid legat i framkant på löner... Vi har ett större ansvar!
Håller med men det har inte alltid varit så, och då menar jag lönen.
Jag jobbade som VVS-montör mellan -85 och -99 och då låg vi alltid sist, tillsammans med isolerare och glasarbetare, i lönebarometern i Byggnadsarbetaren. Men när jag slutade 99 och började med IT, tjoff så kom dels presskopplingarna och lönen ökade för VVSarna. :S

Men för att svara på TS ena fråga iaf, jo det är kul. Kanske lite mycket flängande om man bara åker på servicejobb. Jag var både på service, nybygg och ROT och då var det väldigt varierande dagar.
Mer än en gång när servrarna inte gör som man vill som jag funderat på att byta tillbaka. Fast nu får man la börja som lärling igen isf:(
 
krilleman_215 skrev:
VVS:are har alltid haft ett stort ansvar på alla arbetsplatser, stora som små. Skillnaden mellan kaos och lycka, är liten och kan innebära vattenskador för miljontals kronor på en ynka timme. Därför har vi alltid legat i framkant på löner... Vi har ett större ansvar!
Högintressant! Får man fråga rent konkret vad som händer med den enskilde VVS:aren som glömmer dra klämkopplingen och orsakar vattenskador för miljoner samt kraftigt försenat bygge?
Att man får högre lön för ansvaret är ju bra. Men då förutsätts ju också konsekvenserna drabba just den som har fått mer betalt för ansvaret.
 
Då fattar man ju också varför sjuksköterskor får så lite betalt: inget ansvar...
 
Krilleman
Matss skrev:
Då fattar man ju också varför sjuksköterskor får så lite betalt: inget ansvar...
Visst har dom ansvar, men politikerna fattar det inte bara...
 
Krilleman
jaso skrev:
Högintressant! Får man fråga rent konkret vad som händer med den enskilde VVS:aren som glömmer dra klämkopplingen och orsakar vattenskador för miljoner samt kraftigt försenat bygge?
Att man får högre lön för ansvaret är ju bra. Men då förutsätts ju också konsekvenserna drabba just den som har fått mer betalt för ansvaret.
Rent konkret får man sig en hederlig avhyvling och det kan sluta med ett konkret straff på lönen (lägsta lön i byggnads är 136:) men jag har aldrig varit med om det hos oss.

Försäkringsbolagen som färsäkrar VVS företag har väldigt höga självrisker inbakade i avtalen. Och jag förstår varför!

Orsakerna är ibland rent oaktsamhet men också för mycket av all denna stress på byggena.
 
Man ska nog skilja på de 3(kanske fler?) grupperna, installation (nybyggen), service & ROT (alltifrån omdragning till installation av ny värmeanläggning), det är helt olika arbetsuppgifter och delvis också lön!
 
Att det är ett fuskande och trixande i den här branchen kan vem som helst som fått en värmepanna eller pelletsbrännare vittna om. Är väl bara snickarna som har sämre rykte. Räkna kallt med att möjligheterna att sko sig på höga löner, fuskigt jobb och grabbig attityd minskar i framtiden. Byggandet kommer att minska i eurokrisens spår och de rika som har råd med hantverkare har redan ROTat igenom sina fastigheter.
Dörrarna öppnas också för utländska vvs-are som kommer att pressa timpriserna.
Ingen mening fantisera och drömma om tider som redan gått förbi.
 
johanpelle skrev:
När de frikostiga ROT bidragen till de välbeställda upphör så faller den här arbetsmarknaden ordentligt och de nu överdrivet höga lönerna inom området går också ned.
Man behöver inte vara välbeställd för att kunna nyttja rotavdrag tom jag har använt det dock inga vvs jobb dom vill jag ha riktigt utförda så dom gör jag själv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.