Vilken/vilka åldergrupp?

  • Antal röster
    14
Med en annan tråd om hantverkare som inte hör av sig i tankarna så vill jag ställa frågan om det kan var en generationsfråga om hantverkare är bra på kommunikation med kunder och då framförallt att höra av sig och dyka upp på uppsatt tid.
Därför skapar jag en omröstning om de hantverkare som ni har anlitat som varit duktiga på den punkten har varit unga, medelålders (30-50), eller "gamla".

OBS! Flerval är möjligt!

//Patrik
 
Redigerat:
Tror det där är väldigt individuellt. Vissa hantverkare tar på sig alldeles för mycket jobb så de knappt kommer ihåg att ta lunch, än mindre meddela kunder om förseningar.

Vissa andra är väl bara allmänt förvirrade.

Kan säga av egen erfarenhet att det även finns kunder som är dålig på att höra av sig samt är allmänt förvirrade ;)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Valde alla tre alternativen och med det menar jag att jag inte har erfarenheten att det är en åldersfråga. Har nog mer med personlig läggning och arbetsbelastning att göra.

Att många kunder är allmänt förvirrade/okunniga är nog ett faktum och som en proffsig hantverkare lärt sig att hantera genom att tex vara extra tydlig avseende vad som gäller när han/hon anlitas. Tex genom skriftlig bekräftelse eller på annat lämpligt vis.
 
Kan bara hålla med för jag tror inte heller det har med ålder och göra.

Personligen resonerar jag som så att jag hellre debiterar lite mer per timme så jag inte ska behöva fullteckna mig upp över öronen utan jag ska kunna ha tid att verkligen lägga på planeringen och kunderna...

För egen del känns det perfekt och kunderna verkar nöjda då de bl.a återkommer gång på gång... ;)
 
  • Gilla
Ola78 och 1 till
  • Laddar…
Ola78
Tror inte heller att det bara har med ålder att göra utan mycket hur duktigt man är på att planera. Fast visst, många yngre är nog smidigare att ha och göra med än äldre, finns många äldre som känns synnerligen bittra ibland.

En del hantverkare( ingen jag själv haft) har verkligen ingen större ordning, lösa papper som flyger omkring i bilen där de snabbt klottrar ner ett telefonnr och lite andra uppgifter, ett antal tomma matlådor och smutsiga plastkoppar mm. Ger verkligen inget bra intryck och blir självklart inte så lätt att kunna hitta det nummret sen, hursvårt är det att ha ett litet smidigt block i fickan eller att använda sin smartphone om man nu har en sån.
 
Ola78 skrev:
Tror inte heller att det bara har med ålder att göra utan mycket hur duktigt man är på att planera. Fast visst, många yngre är nog smidigare att ha och göra med än äldre, finns många äldre som känns synnerligen bittra ibland.

En del hantverkare( ingen jag själv haft) har verkligen ingen större ordning, lösa papper som flyger omkring i bilen där de snabbt klottrar ner ett telefonnr och lite andra uppgifter, ett antal tomma matlådor och smutsiga plastkoppar mm. Ger verkligen inget bra intryck och blir självklart inte så lätt att kunna hitta det nummret sen, hursvårt är det att ha ett litet smidigt block i fickan eller att använda sin smartphone om man nu har en sån.
Detta, samt hur det ser ut i lastutrymmet på merparten av alla hantverkarbilar är ju något folk lägger märke till ofta...

Utan att skryta får jag ofta beröm för den sjuka ordningen jag har i min bil där varje sak har sin plats OCH det ligger där också... ;)

Kan man inte ha ordning i bilen är ju frågan hur ordningssam man är med och på jobben. ;)

Jag kanske är sjukligt pedant men jag bara måste ha den ordningen om jag ska fungera för att leta efter saker stup i kvarten hade gjort mig vansinnig.

Jag känner att jag skulle kunna skicka ut kunden eller vem som helst i min bil för att hämta någonting hur enkelt somhelst och det fungerar om var sak har sin plats för då är det simpelt att förklara var det finns... :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ola78
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan man inte ha ordning i bilen är ju frågan hur ordningssam man är med och på jobben. ;)
Exakt vad jag menade med, och ofta stämmer det är min erfarenhet........tyvärr. De hantverkare jag själv väljer att anlita brukar ha god ordning på sakerna, men jag har hjälpt andra ibland och verkligen sett motsatsen.

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kanske är sjukligt pedant men jag bara måste ha den ordningen om jag ska fungera för att leta efter saker stup i kvarten hade gjort mig vansinnig.

Jag känner att jag skulle kunna skicka ut kunden eller vem som helst i min bil för att hämta någonting hur enkelt somhelst och det fungerar om var sak har sin plats för då är det simpelt att förklara var det finns... :)
Jag ser inget fel i att ha sån ordning, dessutom gynnar det ju kunden om han väljer att hjälpa till. Att agera springschas åt en hantverkare är ett underskattat sätt att spara pengar på. Väljer man nu som kund att göra det och som du då har en god ordning så kan du bara säga vad du behöver medans kunden hämtar det. Under tiden kan du påbörja det du tänkt att göra. Städning efter hantverkare är också ett sätt att spara kostnader, därmed inte sagt att man ska skräpa ner onödigt mycket för det, men den diskussionen hör inte hemma här.
 
Mikael_L
Hrmmm, då alla hantverkare jag anlitat utom en varit över 50 år, och just denna under 50 år inte var bra på att kommunicera så kunde jag bara rösta på det äldre alternativet.

Skulle jag ha anlitat fler hantverkare så skulle det givetvis kunnat blivit annat i röstningen.

edit:
Kul att medelålders börjar vid 30 ... :)
Då har t.ex. en civilingenjör max 6 års arbetslivserfarenhet ... ;)
 
Redigerat:
Nu är jag erkänt lite dum (ja, jag har faktiskt papper på det, det är inget att diskutera),
men jag fattar inte hur man kan ställa en så dum fråga. Vad har åldern med kompetens att göra?
Har i dag träffa en elektriker som nog ligger i mitt eller övre kategorin, och som var mycket resonabel.

Har tidigare haft en elektriker här, i den övre kategorin, som folk såg som livsfarlig, då han kastade stolar och annat omkring sig. Han kunde sin sak, men hade inkompetenta killar som gjorde jobbet.

Jag skulle nog hellre vilja kategorisera hantverkarna så här:

De som har en kundkrets pga lokal förankring och gör det som förväntas av en inarbetad kundkrets.
Levererar vad som förväntas med bra resultat. Value for money.
Ung eller gammal spelar ingen roll. Men det är klart att ålder i yrket ger erfarenhet

De som är helt okända i närområdet, men som med hjälp av Internet och andra marknadsföringsmetoder kommer in och får göra lite jobb. Utan referenser. Resultatet kan bli mycket varierande.

De som tillhör stora koncerner, som genom sin storlek har visat att de är kompetenta. Men det individuella utfallet kan variera. Resultatet hasardmässigt.


Gissa vilka jag föredrar :D
 
Mikael_L
KOW, jag tror som dig. Att åldern inte spelar någon roll.
Är man ickekommunikativ som ung så är det stor risk att det blir livslångt. :)

Och än så länge verkar omröstningen stödja den tesen, men det statiska underlaget är dock fortfarande ganska skralt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.