Vi har en väldig massa föräldradagar kvar för våra barn. Vad tycker internet, är det omoraliskt att ta ut dem för att dryga ut kassan trots att vi nu båda jobbar heltid? Vi tycker lite olika där.

Det finns två sorters dagar, en man kan ta ut på helger medan man jobbar i veckodagarna, och en som man måste ta ut mer sammanhängande och då ta ledigt från jobbet.

En relaterad fråga. Min fru jobbar i kommunen och konkurrerar med andra om de bästa semesterveckorna. Vad tycker ni om att använda sin lagstadgade rätt till föräldraledighet för att lägga sin semester som passar en själv bäst, trots att det då går ut över de som inte har samma möjlighet?
 
Så länge man tar ut dem enligt regelverket är det helt rätt och moraliskt tycker jag. Regelverket stipulerar väl det som man tycker är ”rätt” sätt att använda dem. Jag trodde man var tvungen att ta minst en vardag också för att ta de där dagarna på helgen.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 7 till
  • Laddar…
På båda frågorna svarar jag att så kan ni göra enligt regelverket. Jag gillar det inte men ni ska inte skämmas utan de som hittat på reglerna borde göra det istället.
 
  • Gilla
  • Arg
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Så länge man tar ut dem enligt regelverket är det helt rätt och moraliskt tycker jag. Regelverket stipulerar väl det som man tycker är ”rätt” sätt att använda dem. Jag trodde man var tvungen att ta minst en vardag också för att ta de där dagarna på helgen.
Nej, för dagarna på lägstanivå behöver man inte det. Så det är egentligen bara pengar från staten till oss.
 
Jag tycker kör. Så länge det inte är fiffel. Omoralen kan du lägga åt sidan då vi är skattade till döds och de ser ingen omoralsikt i det.
Allt som sossarna kastar på en är det bara att ta i mot för att få tillbaka lite. Är ju det pengarna ska gå till.
 
  • Gilla
Nidhogg och 7 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Nej, för dagarna på lägstanivå behöver man inte det. Så det är egentligen bara pengar från staten till oss.
Oj, det är ju helsjukt! Hade jag ingen aning om. Dem ska jag ta ut innan de brinner inne. Vi har inte använt några dagar av lite konstiga anledningar och nu börjar det nästa bli för sent.
 
  • Gilla
  • Arg
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
En politiker hade inte ens tvekat, jag tillhör dom som under många år inte tog ut det jag hade rätt till, för jag tyckte att skattepengarna kunde användas till bättre, men när högavlönade politiker gör dubbelavdrag utan att tveka så kan vi löneslavar göra likadant utan dåligt samvete, trist men sant.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Att ta ut pengarna, enligt reglerna tycker jag är helt OK, i alla lägen.

När det gäller att konkurrera om bra semesterdagar blir jag mer tveksam. Om det ser ut som man använder föräldraledighet bara som ett sätt tvinga sig till bättre semestertid, så kan det med rätta sticka i ögonen, både hos kolleger och chefer.
 
  • Gilla
  • Wow
Hemmakatten och 14 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Vi har en väldig massa föräldradagar kvar för våra barn. Vad tycker internet, är det omoraliskt att ta ut dem för att dryga ut kassan trots att vi nu båda jobbar heltid? Vi tycker lite olika där.

Det finns två sorters dagar, en man kan ta ut på helger medan man jobbar i veckodagarna, och en som man måste ta ut mer sammanhängande och då ta ledigt från jobbet.

En relaterad fråga. Min fru jobbar i kommunen och konkurrerar med andra om de bästa semesterveckorna. Vad tycker ni om att använda sin lagstadgade rätt till föräldraledighet för att lägga sin semester som passar en själv bäst, trots att det då går ut över de som inte har samma möjlighet?
Varför skulle du inte ta ut dagarna? Hur du valt att fördela uttaget är ju helt upp till dig. Vi hade ett antal dagar kvar när sonen började på dagis. Mest på grund av att vi bara tog ut 3-4 dagar per vecka med någon sorts tanke att det kan vara bra att ha dagarna senare. Men så blev det inte. Skulle vi då känt att det var omoraliskt att plocka ut dagarna på helger och lov senare? Inte en tanke på det när vi använde dagarna. Tycker inte att du ens behöver fundera på att känna dåligt samvete över att du använder alla dina föräldradagar. Det är något som alla i Sverige har rätt till. Vi betalar höga skatter just för att kunna ha dessa system. Föräldrapenning, av staten betald sjukvård, fri utbildning, allmän pension och socialt skyddsnät i form av diverse stöd till personer som hamnat i ekonomiska svårigheter.

Angående semesterplaneringen tycker jag som semesterplanerande chef att det är ruttet om man kommer upp med ansökan om föräldradagar efter att det ordinarie semesterschemat lagts. Man bör vara öppen med det från början. Till exempel fronta att jag denna sommar kommer vilja ha 6 veckor ledigt när mina barn är lediga, varav 4 veckor semester. En bra dialog där man som förälder även är öppen för att ta viss hänsyn till sina kollegor och verksamheten är viktig.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Givetvis ska du göra så, systemet bygger på att vi använder alla tillgängliga medel för att åter få vår del av skattekakan.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Här rådde samsyn :) Jag tycker det är svårt för syftet med föräldrapenningen måste väl ändå vara att man skall kunna vara hemma med barnen när de är små. Inte att man skall få en summa pengar i belöning av staten för att man ynglat av sig. Vi gjorde som många andra och tog bara ut 3-4 dagar i veckan för de "kunde vara bra att ha". Nu har vi typ 300 dagar kvar som inte kommer användas.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ta ut allt... Finns väl ingen som tackar dig för att låta de brinna inne?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Här rådde samsyn :) Jag tycker det är svårt för syftet med föräldrapenningen måste väl ändå vara att man skall kunna vara hemma med barnen när de är små. Inte att man skall få en summa pengar i belöning av staten för att man ynglat av sig. Vi gjorde som många andra och tog bara ut 3-4 dagar i veckan för de "kunde vara bra att ha". Nu har vi typ 300 dagar kvar som inte kommer användas.
Syftet med det är att man ska vara hemma med sina barn. Och det är ingen annan som kan eller ens ska komma med moraltal om det.
Så skäms inte du för att ni umgås med barnen. Inte ens över att andra inte kan göra det.
Själv jobbat i ett yrke när jag inte hade barn och där var det väl ingen som skämdes över att vara med sina barn röda dagar och dylikt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Syftet med det är att man ska vara hemma med sina barn. Och det är ingen annan som kan eller ens ska komma med moraltal om det.
Så skäms inte du för att ni umgås med barnen. Inte ens över att andra inte kan göra det.
Själv jobbat i ett yrke när jag inte hade barn och där var det väl ingen som skämdes över att vara med sina barn röda dagar och dylikt.
Fast nu handlar det om tid då jag ändå varit hemma. Alltså på helger och liknande. Jag hade inte tyckt det varit alls problematiskt om det handlade om att vara hemma med barnen länge.
 
Det kan finnas kollektivavtalsbegränsningar i möjligheten att ta ut föräldraledighet under semesterperioden, och det ses väl av många som dålig stil att ”trumfa” en dålig semesterutläggning med att ta föräldraledigt när man vill ha semester.

Men sånt är ju också bara som det är ibland. Många av oss är vana att planera runt medarbetare som tar både sex och sju veckors sammanhängande ledighet på sommaren. Å andra sidan kan det ju rent av passa verksamheten att man är ledig just på sommaren, så det beror ju lite på vad det är för jobb. På en vårdavdelning är det förstås sämre än på valfritt kontor.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.