Hej!
Jag undrar nästan om jag ser i syne, för ingen annan verkar ha det här problemet?

Jag har testat massor av olika LED-ljus-källor men blir aldrig nöjd med färgen på ljuset. Jag tycker det är antingen för vitt eller att det har en lite kall orange ton. I vissa lampor ger det ett, i mitt tycke, väldigt fult sken. Har förstås testat "varmvitt" som verkar vara 2700K i färgtemperatur och högre temperaturer. Har också testat smart home-lampor där man kan välja färg-temp själv. Blir ändå inte nöjd! Finns det inga LED-lampor som ger samma fina, varma, mjuka sken som en halogen? Utan att bli orange? Är det färgåtergivningen jag ska titta på? I så fall, har någon hittat LED-lampor med E27-sockel med färgåtergivning (Ra) 100 (som halogen har vad jag förstår) och färgtemperatur = 2700K?

Annars får jag köpa upp något gammalt restlager av halogen med E27-sockel och känna mig som en miljöbov...
 
  • Gilla
Herrturken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Exakt samma ljus kan du inte få. Olika sätt att skapa ljuset gör att ljuset blir olika. Vad man föredrar är ofta en vanesak och t.ex. i södra Europa där man väldigt länge använt lysrör pga. deras höga elpriser så vill man ha ledljus som är väldigt kallt för att man tycker att det är finast.

Led med Ra 100 lär du inte hitta, möjligen 95.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

C
R raggis_73 skrev:
Jag har testat massor av olika LED-ljus-källor men blir aldrig nöjd med färgen på ljuset.
https://sle.se/led/ är din bästa kompis i sammanhanget.

Liksom lysrör skapas ljuset i vita LED med en "hemlig" blandning av olika fluorescerande ämnen som skickar ut ljus med olika färger för att efterlikna det jämna färgspektrat hos en glödlampa. Det kan aldrig bli helt jämförbart, och CRI-värdet (Ra) anger sammanvägt i procent hur nära man kommer ett antal referensfärger.

Tyvärr är CRI väldigt fyrkantigt som kvalitetsmått, för det säger inget om hur avvikelserna är fördelade i ljusspektrat. Två ljuskällor med samma Ra-värde kan ha väldigt olika ljus. Men ju närmare 100 man kommer desto mindre utrymme för skillnader.

I praktiken kan man välja på Ra > 80 eller Ra > 90 vad gäller vanliga lampor, och för dig skulle jag bara kolla på ljuskällor med Ra > 90. Skulle även kolla på R9-värdet på sle.se. Det är den röda referensfärgen och den som är mest problematisk med LED-ljus.

P.s. Har inte testat den själv, men Civilight ser väldigt lovande ut med Ra=97 och R9=88:
https://sle.se/led/e27/#cl16565
 
Redigerat:
  • Gilla
Herrturken och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[länk] är din bästa kompis i sammanhanget.

Liksom lysrör skapas ljuset i vita LED med en "hemlig" blandning av olika fluorescerande ämnen som skickar ut ljus med olika färger för att efterlikna det jämna färgspektrat hos en glödlampa. Det kan aldrig bli helt jämförbart, och CRI-värdet (Ra) anger sammanvägt i procent hur nära man kommer ett antal referensfärger.

Tyvärr är CRI väldigt fyrkantigt som kvalitetsmått, för det säger inget om hur avvikelserna är fördelade i ljusspektrat. Två ljuskällor med samma Ra-värde kan ha väldigt olika ljus. Men ju närmare 100 man kommer desto mindre utrymme för skillnader.

I praktiken kan man välja på Ra > 80 eller Ra > 90 vad gäller vanliga lampor, och för dig skulle jag bara kolla på ljuskällor med Ra > 90. Skulle även kolla på R9-värdet på sle.se. Det är den röda referensfärgen och den som är mest problematisk med LED-ljus.

P.s. Har inte testat den själv, men Civilight ser väldigt lovande ut med Ra=97 och R9=88:
[länk]
Åh, tack! Nu fick jag lära mig en massa nytt! Igår beställde jag några lampor med Ra95 men nu ska jag djupdyka lite mer och kanske testa även dessa :)
 
Jodå, det finns fler med samma problem/uppfattning om ljus.
Har oxå köpt lampor till förbannelse utan att hitta det man vill ha.
Det är nog tyvärr kört, och bara gilla läget.
 
Är det små skillnader man vill ändra så går det att färga lampan...
Vanlig touchpenna tex...
 
A Alexn72 skrev:
Är det små skillnader man vill ändra så går det att färga lampan...
Vanlig touchpenna tex...
Haha, ja, det blir väl nästa steg. Men först ska jag testa lampor med Ra95 eller 97 tom och hoppas bli lite mer nöjd :)
 
R raggis_73 skrev:
Haha, ja, det blir väl nästa steg. Men först ska jag testa lampor med Ra95 eller 97 tom och hoppas bli lite mer nöjd :)
Hur går det med lamputvärderingarna? Har du hittat ngn ok variant? Mvh en likaledes nyanskänslig (och trött) lampletare
 
K kary skrev:
Hur går det med lamputvärderingarna? Har du hittat ngn ok variant? Mvh en likaledes nyanskänslig (och trött) lampletare
Intressant att jag inte är ensam om min känslighet :) Jag har jättesvårt att hitta, den som det länkas till i ett annats inlägg här lyckas jag inte få tag i. Om någon annan hittar så tipsa gärna!

Jag har dock hittat några spotlights/downlights med e27-sockel som har Ra = 95 och dim-to-red. Dem är jag mycket nöjd med. Men annars har jag fortfarande halogen på ett par ställen där jag stör mig som allra mest på den fula orangea led:en.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Testade du förresten Civilight någon gång?
 
C cpalm skrev:
Testade du förresten Civilight någon gång?
Hittade ingenstans man kunde köpa just den varianten med hög Ra nu tyvärr. Om du eller nån annan hittar - tipsa gärna :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R raggis_73 skrev:
Intressant att jag inte är ensam om min känslighet :) Jag har jättesvårt att hitta, den som det länkas till i ett annats inlägg här lyckas jag inte få tag i. Om någon annan hittar så tipsa gärna!
Du är definitivt inte ensam, jag håller på att få psykbryt på det här och har testat nästan alla olika lampor jag sett i ett par år, börjar kosta en slant nu... Vissa är såklart betydligt mindre usla än andra men ingen hittills har varit ok för mig, inte de med Ra 90+ heller (har dock inte fått tag jättemånga såna) och inte de som fått bästa betyg i Råd&Rön, som jag annars tycker man oftast kan lita på. Undrar också hur ofta märkningen verkligen är sann?

Tack cpalm för tipset om https://sle.se/led/ vilken guldgruva!

Vill man dessutom dimra så blir det ju 5 ggr så komplicerat då dels en massa lampor går bort, och dels beter sig olika lampor olika bra med olika dimmers. En massa olika dimmers har man ju verkligen inte råd att gå igenom.

Har behållt en del halogenlampor fram till denna vinter men nu går det ju inte längre med elpriserna.
Mår illa av det äckliga ljuset och känner för att frysa ner mig i en kryotank 10 år och hoppas att det blivit bättre då...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Exakt samma ljus kan du inte få. Olika sätt att skapa ljuset gör att ljuset blir olika. Vad man föredrar är ofta en vanesak och t.ex. i södra Europa där man väldigt länge använt lysrör pga. deras höga elpriser så vill man ha ledljus som är väldigt kallt för att man tycker att det är finast.

Led med Ra 100 lär du inte hitta, möjligen 95.
Jag läste någonstans en lite spekulativ men spännande förklaring: nordbor har formats i årtusenden i en miljö där man under en stor del av året under större delen av dygnet har haft eld och annat varmt och lite murrigt ljus som källa. Och när man väl har varit utomhus har det varit ganska lågt stående sol, både på sommar och vinter, med långa skymningar och gryningar, vilket inneburit att ljusets våglängder har varit åt det röda hållet.

I sydeuropa har solen däremot högt upp, med mycket vitare ("blåare") ljus och mycket kort tid med orange skymning. Alla spanska och italienska hem jag har besökt har gärna haft blått ljus (i mitt tycke) som de bofasta trivts i.

Sen en sista punkt med just LED: egentligen är det outhärdliga monokromatiska våglängder som mixas så att det skall likna den naturliga värmeglöden. Naturligt värmeljus är en blandning av alla våglängder i en klockkurva omkring ett medelvärde. Bra LED-lampor försöker skapa ett sådant ljus men långt ifrån fullt ut, klockkurvan innehåller betydligt färre våglängder. Så har jag fattat det i varje fall.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.