Hej forumvänner!
Jag har fått ett litet problem i badrumsrenoveringen. Bjälklaget och avloppet vill att min golvbrunn ska hamna 15 cm från vägg i duschutrymmet :(. Om jag ansluter brunnen rakt fram från avsticket på bilden blir det så nämligen och även om det finns en rimlig chans att få till kortlingar för stabiliteten då blir det lite trix.

Om jag däremot sätter en liten 45 graderskrök kan jag få in brunnen 20 cm från vägg inom bjälkfacket (precis) men då blir det ju helt orimligt krångligt att kortla.

Har jag tillräckligt goda skäl för en avvikelse? Snälla ge ett tips eller kommentar.

Kan tillägga att badrumsväggarna är precis i bildens ytterkanter. Att riva upp hallgolvet för att bygga om hela avloppsdragningen är jag inte så sugen på...
/Fredrik
 
  • golvbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
va för brunn har du
 
Mikael_L
Vinner du kanske lite avstånd om du börjar med 110-75 reducering, sen en 75mm 45° Y-gren?

Och sen så tror jag det finns lite kortare varianter på 110-75 än den du satt på där på bilden.
 
Krilleman
Hur ser det ut mer "neråt" i bild?
 
Det ser ut som dina avloppsdelar är limmade ihop? Väldigt svårt att dela dom i så fall.
 
Krilleman
Min gissning är att dom inte är limmade, brunnen är ju loss.

Det är ju dock lätt att bekräfta genom att dra isär förminskningen 110/75...
 
Det är en vanlig Jafo-brunn har jag tänkt. Sigro-förminskningen verkar ju käck. Dock är problemet att om jag drar brunnen från väggen i ovankant hamnar monteringsplattan över 110 röret (som fortsätter till WC på andra sidan rummet med ett avstick för tvättställ). Det är alltså väggen i ovankant bild som det gäller. Dessutom går ju avloppet ut diagonalt mot monteringsplattan med en böj. Är inte det sämre än att kortla någorlunda ordentligt men 15 cm från vägg?

Det är gamla Gustavsbergsrör från -78. Möjligen nåt lim men går att få isär med lite vrickning. Brunnen satt rakt fram tidigare.
 
Krilleman
Min tanke var att demontera grenet och gå rakt nedåt i bild med dubbla 45º enligt bilden, böj tillbaka med dubbla 45º eller trippel 30º för att underlätta flödet. På med ett 110x75x45ºgren som du kopplar brunnen på. Denna installation kräver dock antagligen en skjutmuff för att få ihop.

Den gröna linjen är en grövre kortling som plattan fästs, plus ytterligare några fler kortlingar så det blir korrekt.

Men det bästa vore att komma med en flackare vinkel undertill i bilden, för att underlätta flödet från WC. Därför undrar jag hur det ser ut där!

golvbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Stort tack krilleman! Ska prova dina förslag. (y) Det borde ju gå.

Bifogar en bild till så man kan se avsticket till tvättställ. Toan ligger rakt fram "neråt" utmed 110 röret. Lite mer jobb med att flytta enligt ditt andra förslag men det kanske är värt det? Det blir ju inte jättemycket jobbigare faktiskt. Fattar inte i nuläget när man skulle behöva skjutmuff i det förslaget men det kommer jag väl på ;)
 
Krilleman
Var tog bilden vägen? :p
 
proppa befintligt gren och klipp in ett nytt 110-75 2muff
golvbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såklart att man glömmer bifoga bilden. Nytt försök.
golvbrunn1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla förslag. Ska tänka till imorgon igen.
 
Hej,
Kan för eftervärlden meddela att det blev enligt bifogad bild. Tack särskilt till krilleman_215 vars tips gjorde att jag fick till en stabil kortling runt brunn OCH 20 cm från vägg.
Skulle det vara något galet så hojta snabbt innan jag lägger igen för gott.

IMG_1676.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för den här gången...
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Bara kontrollfråga. Har du monterat den på rätt höjd i förhållande till färdigt golv?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.