Hej, har ringt flera större företag i nordvästa Skåne. De verkar ha så mycket att göra att de inte ens bryr sig att höra av sig. Blev lovad tex WNR att de skulle komma förbi efter påsk då de har fullt upp. Likväl ett annat företag som inte ens hör av sig.

Jag har informerat att det är ingen brådska men att målet är att ha ett nytt värmesystem installerat innan vintern. Påbörjade förfrågan i februari.

Nu till min fråga.
Jag har gett upp luft / vatten så undrar om man kan installera värmepumpen själv, luft luft. Med genomdragning av slangar och sladd. Samt låta elektriker sköta inkopplingen av elen ?

Jag vill gärna betala för installation men vad ska man göra när ingen är intresserad ?

Från början var tanken att installera vattenburen element med luft / vatten. Men då krävs det ju en offert att ta ställning till.

Nu vill jag bara slippa en vinter där jag ska gå runt och frysa halva tiden.
Vi har en luft luft pumå dåligt placerad som värme övervåningen för mycket och nederdelen för lite. Den är placerad i trappan.

Resten är el-element som är dyrare än sms -lån.
 
Att som privatperson installera en värmepump är inte tillåtet, det hänger samman med gasen som används i produkten. Det krävs en certifierad installatör.

Rådande världssituation har påverkat lev.tiden för värmepumpar.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Att som privatperson installera en värmepump är inte tillåtet, det hänger samman med gasen som används i produkten. Det krävs en certifierad installatör.

Rådande världssituation har påverkat lev.tiden för värmepumpar.

Kunde förstå det, men ointresset är skrämmande. Borde va ett utmärkt tillfälle att skapa långsiktighet och bra kundrelationer för ett företag.

Det hade tagit 2 min att höra av sig och meddela man inte har tid att komma nu men att de bokar in mig om 2 månader jaddajadda. Eller helt enkelt de tar inte emot nya kunder nu då de helt enkelt inte hinner med.

I stället för, vi kommer men sen skiter i det.
 
  • Gilla
CarlC89 och 4 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Kunde förstå det, men ointresset är skrämmande. Borde va ett utmärkt tillfälle att skapa långsiktighet och bra kundrelationer för ett företag.

Det hade tagit 2 min att höra av sig och meddela man inte har tid att komma nu men att de bokar in mig om 2 månader jaddajadda. Eller helt enkelt de tar inte emot nya kunder nu då de helt enkelt inte hinner med.

I stället för, vi kommer men sen skiter i det.
Ja det är oseriöst.

Hade en granne som fick en pump installerad nu i våras, och om jag inte minns fel var det från Göinge kylteknik i Hässleholm som gjorde inst. Grannen nöjd med företaget och inst.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är ju ett tag kvar innan vintern, så någon borde ju gå att få tag på innan dess. Just många luft-vatten får man annars faktiskt installera själv, då vissa har vatten mellan ute och inne-del. Sedan behöver en elektriker förstås koppla in den för att vara ok enligt lagen.
Ett annat alternativ är att köpa en enkel luft luft från Jula. De med SC i namnet har snabbkoppling. Att de inte heller får kopplas in av annat än kyltekniker är ju bara dumheter egentligen, då det bara är att trycka ihop typ typ en ”kontakt”. Tyvärr ligger ju lobbyn på och Jula har behövt kräva mer och mer av kunderna för att friskriva sig från ansvar. Men kolla trådar här som behandlar detta om du skulle vilja göra det själv. Då du annars själv i detta fall i första fall vill anlita någon så kanske ändå Jula kan vara en idé då kanske Jula är tillräckligt stora för att deras kunder ska få gå före i kön hos de installatörer som de samarbetar med? Dock bör tilläggas att Julas pumpar förstås inte är de bästa. Har själv två och är relativt nöjd. Ena har efter 5 år börjat låta lite onödigt mycket från innerdelen och jag har ännu inte tagit mig i kragen att laga detta. De är inte heller de mest energieffektiva men en OK lösning till ett bra pris. De brukar köra kampanj på pumparna någon gång under hösten, så du kan ju fortsätta försöka få tag på en installatör av en pump tills dess och annars sedan köpa på rean.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Varför större företag bara?
 
M maria01 skrev:
Varför större företag bara?
Sökte i mitt närområden och de dök upp.

Handlar väl om att det ska finnas kvar om några år ifall de blir problem samt mer referenser.

Tar givetvis gärna ett litet företag som är välrenommerat om jag hittar. Men jag är noga med att det ska va ordning och reda. Finns inget värre än slarv och inte sköta tider samt skräp överallt.
 
  • Gilla
Klockradio och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det är oseriöst.

Hade en granne som fick en pump installerad nu i våras, och om jag inte minns fel var det från Göinge kylteknik i Hässleholm som gjorde inst. Grannen nöjd med företaget och inst.

Ska höra
L Lilllen skrev:
Det är ju ett tag kvar innan vintern, så någon borde ju gå att få tag på innan dess. Just många luft-vatten får man annars faktiskt installera själv, då vissa har vatten mellan ute och inne-del. Sedan behöver en elektriker förstås koppla in den för att vara ok enligt lagen.
Ett annat alternativ är att köpa en enkel luft luft från Jula. De med SC i namnet har snabbkoppling. Att de inte heller får kopplas in av annat än kyltekniker är ju bara dumheter egentligen, då det bara är att trycka ihop typ typ en ”kontakt”. Tyvärr ligger ju lobbyn på och Jula har behövt kräva mer och mer av kunderna för att friskriva sig från ansvar. Men kolla trådar här som behandlar detta om du skulle vilja göra det själv. Då du annars själv i detta fall i första fall vill anlita någon så kanske ändå Jula kan vara en idé då kanske Jula är tillräckligt stora för att deras kunder ska få gå före i kön hos de installatörer som de samarbetar med? Dock bör tilläggas att Julas pumpar förstås inte är de bästa. Har själv två och är relativt nöjd. Ena har efter 5 år börjat låta lite onödigt mycket från innerdelen och jag har ännu inte tagit mig i kragen att laga detta. De är inte heller de mest energieffektiva men en OK lösning till ett bra pris. De brukar köra kampanj på pumparna någon gång under hösten, så du kan ju fortsätta försöka få tag på en installatör av en pump tills dess och annars sedan köpa på rean.
Tack Lillen, men vi är ute efter något med stor effekt. Huset är över 180m2 och nedervåning ca 120m2.
Så vill gärna den ska kunna jobba på i så låg effekt som möjligt. Gillar inte när de är fullt blås med oljud och fläktar.

Sen med tanke på att planen från början var luft / vatten, men då det verkar svårt att få offert så vill vi bara få ihop det till nästa vinter.
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det är oseriöst.

Hade en granne som fick en pump installerad nu i våras, och om jag inte minns fel var det från Göinge kylteknik i Hässleholm som gjorde inst. Grannen nöjd med företaget och inst.
Ska kolla upp dem, det är ju inte för långt bort. Samt en värmepump är väl en installation för en dag tänker jag.
 
Någon som kan svara på om det spelar någon roll ifall värmepumpen är i golvet. Tycker golv är bättre men kanske mer krångel vid installation samt värmen går ändå uppåt.
 
Större dom är betyder inte att dom är mer seriösa jag skulle nog säga raka motsatsen
 
Har du vattenburen värme idag?
 
M maria01 skrev:
Har du vattenburen värme idag?
Nej en luft / luft dåligt placerad, el - element samt en Contura spis.
 
Jag hade kollat med lokala rörmokaren att fixa det åt dig skit i dom stora
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Nej en luft / luft dåligt placerad, el - element samt en Contura spis.
Fast då behöver ni ju dra rör till element/golvvärme överallt också. Det kostar förstås en slant. Enklast är väl egentligen ett par till luft/luft. Fast inte lika snyggt ute förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.