Vi har en liten radhusträdgård på 7 x 4 meter. I ena hörnet av huset, och med nästa huskropp i vinkeln, så får vi ett utrymme på 2 x 2 meter dit solen aldrig når. Det är en tråkig hörna som jag skulle vilja få lite mysigare. Har köpt två stora höga krukor som jag tänkt ställa dit, och dessutom tänkte jag ha ett litet vattenblänk med stenar och några växter runtom. I krukorna tänkte jag plantera funkior för att få en grön upphöjd oas.
Men, ju mer jag läser om djup skugga så blir jag tveksam till om det kommer att fungera. Eftersom trädgården är så liten, vill jag ha det fint och trevligt på varje kvadratmeter.
Är det någon som har några tips vad jag annars kan göra med platsen? Känner att jag är låst i tankarna. Trädgårdens sittplats kommer att ligga i motsatta hörnet av huset.
 
Redigerat:
BirgitS
Det är viktigt om det kommer ljus på den platsen även om solen aldrig kommer dit, det räcker t.ex. utmärkt om det är fritt rakt upp mot himlen. Det är skillnad på mörk plats och inte solbelyst plats. Jag hade en rabatt i nordost där det bara var sol ett par timmar på morgonen under sommarhalvåret men t.ex. praktlysingen trivdes alldeles utmärkt ändå fast det brukar stå att den ska ha rätt mycket sol.

Så om det bara finns ljus så tror jag du har ett bra förslag. Begonior gillar inte riktigt sol så du kan pröva om de trivs för i så fall får du ju lite färgklick under lång tid. Daggkåpa och flocknäva brukar också gå bra utan sol, bara det är ljust.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt om det kommer ljus på den platsen även om solen aldrig kommer dit, det räcker t.ex. utmärkt om det är fritt rakt upp mot himlen. Det är skillnad på mörk plats och inte solbelyst plats. Jag hade en rabatt i nordost där det bara var sol ett par timmar på morgonen under sommarhalvåret men t.ex. praktlysingen trivdes alldeles utmärkt ändå fast det brukar stå att den ska ha rätt mycket sol.

Så om det bara finns ljus så tror jag du har ett bra förslag. Begonior gillar inte riktigt sol så du kan pröva om de trivs för i så fall får du ju lite färgklick under lång tid. Daggkåpa och flocknäva brukar också gå bra utan sol, bara det är ljust.
Tack, då kanske jag ska tro på min idé igen. Och begonia för att få lite färg, låter ju som ett bra val. Nu kommer jag att testa med funkia också.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.