Målade för åtta år sedan om vårt garage med "Nordsjö Tinova VX". I sydväst-läge är det nu dags för lite ommålning.
Nu finns ju inte exakt den gamla färgen kvar i sortimentet, så jag söker alternativ.
Några frågor först bara:

1. Då Tinova VX väl är/var en alkydoljefärg, så är det väl det jag bör köra vidare med. Det ska väl inte vara några problem att byta märke, så länge jag håller mig till alkydoljefärg, eller?

2. Jag har kvar färgkoden för gamla färgen. Då är det inga problem att få samma kulör även om jag byter märke, eller? Hur är det med glansen, är den standardiserad?

/GC
 
Tinova VX+ finns, det är en vattenburen oljefärg. Men du kan köra på andra alkydfärger också.

Du ska kunna få samma kulör eftersom du har färgkoden kvar, det bör inte vara några problem.

Ja, glansen är standardiserad, se länken t.ex.

http://colorama.se/artikel/típs-glansgrader-så-funkar-det
 
Tack för svar.
Befintlig Tinova VX+ ("2 in 1"), är enligt datablad Alkyd/Akrylat.
Vad innebär det? Är den båda samtidigt? (Har tidigare bara sett antingen eller...)

/GC
 
Costanza skrev:
Tack för svar.
Befintlig Tinova VX+ ("2 in 1"), är enligt datablad Alkyd/Akrylat.
Vad innebär det? Är den båda samtidigt? (Har tidigare bara sett antingen eller...)

/GC
Så står det visst ja. Vet inte exakt vad de menar.

Färgen marknadsförs som en oljetäckfärg, står så direkt på burken.

2 in 1 har jag uppfattat innebär att färgen fungerar som både grund och täckfärg på samma gång.

Jag är övertygad om att det går utmärkt att måla på gamla VX med denna, men fråga i butiken och hör vad de säger.

http://nordsjoidedesign.se/wp-content/uploads/2014/10/Nordsj%C3%B6-Professional-VX_Pluss_1256-1024x1024.png
 
Ja, att fråga i lokala Nordsjö-butiken blir det väl till slut.
Konsulterar dock gärna (åtminstone för det mesta) opartiska kunniga människor här också.
Butiken lär ju inte tipsa mig om att exempelvis Flügger eller Beckers går väl så bra.

/GC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.