Vi vill måla om vårt hus i en ljusgrå nyans, från standard huspissgul. Har talat med kommunen om det, och de hävdar att det finns ett förvanskningsförbud som stoppar det. Inget bygglov krävs för ommålning här.

Inget är K-märkt, ingen prickmark eller sånt, och huset ligger utanför detaljplanen. Vi får inga tydliga besked om hur man drar gränserna för förvanskningsförbudsområdet.

Om vi kan visa att huset tidigare varit i en annan färg så får vi måla det i den färgen. Jag kan hitta gamla foton där det är grått, men det är svartvita foton, så jag tror det är svårt att använda dem som argument.

Till saken hör att husen här inte är enhetliga alls, och har målats om många gånger. Det finns grå hus med vitt trim, vita hus med grått trim, röda med vitt trim, röda med blått trim, gula, mexitegel, svarta hus osv.

Roligt i sammanhanget är att när kommunen ägde huset så byggde man ut, lade nytt tak av annan beskaffenhet, byggde altaner, byggde rullstolsramp, satte en utvändig spiraltrappa i galvat stål som utrymningsväg osv helt utan begränsningar. Det är tydligen inget problem för dem att förvanska.

Så, kan någon förklara regelverket? Vad har de att komma med? Kan vi överklaga (fast då antar jag att vi åtminstone behöver ett formellt beslut först)? Vad händer om vi bara målar om ändå (det är ju inte bygglovspliktigt)? Kan vi måla med ett grått lager först, sedan gult, och sedan hävda att det varit grått och måla grått? Andra kreativa lösningar på hur man kan surfa regelverk?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
C
T Troberg skrev:
Så, kan någon förklara regelverket?
Det som ligger i botten är nog det allmänna förvanskningsförbudet i PBL - 8 kap. 13 § (https://lagen.nu/2010:900#K8R6).
Ibland har kommunen ett kulturmiljöprogram där detta är lite mer konkretiserat, men annars är det ju till stor del subjektivt var gränsen går. Enda sättet att veta säkert är att låta nämnden pröva åtgärden, dvs. söka bygglov (med, så klart, risk för avslag).
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det som ligger i botten är nog det allmänna förvanskningsförbudet i PBL - 8 kap. 13 § ([länk]).
Ibland har kommunen ett kulturmiljöprogram där detta är lite mer konkretiserat, men annars är det ju till stor del subjektivt var gränsen går. Enda sättet att veta säkert är att låta nämnden pröva åtgärden, dvs. söka bygglov (med, så klart, risk för avslag).
Fast ett bygglov med avslag är i alla fall en möjlighet att överklaga.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 7 till
  • Laddar…
C
T Troberg skrev:
Fast ett bygglov med avslag är i alla fall en möjlighet att överklaga.
Japp. Å andra sidan, om man inte söker bygglov är sannolikheten troligen väldigt hög att det passerar obemärkt. Åtminstone om huset ligger avskilt och inte åtgärden sticker alltför mycket i ögonen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Nu är det i en helt annan del av landet, så det hjälper nog inte dig, men vi hade en diskussion med antikvarien på kommunen då vi ville byta från gult till grått. Hon hävdade att det nog varit gult "jättelänge", men kunde varken bevisa eller motivera vettigt. Jag vände på det och skickade över ett foto från 1880-talet och skrev att det såg ljusgrått ut, men om hon kunde bevisa att det var gult, så fick hon gärna göra det. Vi vann faktiskt den fighten.
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 41 till
  • Laddar…
Det går säkert att skrapa loss någon grå färgflaga någonstans ifrån, speciellt som flera sidobyggnader på tomten är vita/grå.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Jag vände på det och skickade över ett foto från 1880-talet och skrev att det såg ljusgrått ut, men om hon kunde bevisa att det var gult, så fick hon gärna göra det.
😂😂😂
Skicka in ett svart-vitt foto som bevis på att det varit grått... Underbart "knep"!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 20 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det går säkert att skrapa loss någon grå färgflaga någonstans ifrån, speciellt som flera sidobyggnader på tomten är vita/grå.
Gör så. Försök lägga över problemet på dem. Dvs att de får bevisa att du inte egentligen bara vill återställa något.

För att fortsätta svamla om vår egen gård, så fick vi utan problem in i nya detaljplanen att vi när vi har lust får "återskapa" en balkong som inte funnits där under min livstid. Även den med ett urgammalt foto som bevis på att vi bara vill återställa.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vi vill måla om vårt hus i en ljusgrå nyans, från standard huspissgul. /…/ Inget bygglov krävs för ommålning här.

Inget är K-märkt, ingen prickmark eller sånt, och huset ligger utanför detaljplanen.
Jag fattar genuint inte hur ett sånt här konstaterande leder till att man åker till kommunhuset istället för färgaffären.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kaktus55 och 37 till
  • Laddar…
Kan också vara bra att ha koll på om Google-bilen har kört förbi om du tänker gå emot kommun och måla ändå. Om de yrkar på avslag så tar insistera på att politikerna i nämnden ska fatta beslutet, beroende på kommun kan deras syn skilja sig ordentligt från förvaltningens.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Kan också vara bra att ha koll på om Google-bilen har kört förbi om du tänker gå emot kommun och måla ändå. Om de yrkar på avslag så tar insistera på att politikerna i nämnden ska fatta beslutet, beroende på kommun kan deras syn skilja sig ordentligt från förvaltningens.
Man kan få sitt hus blurrat på begäran. Kanske försvårar för kommunen.
 
  • Gilla
tommysotis99 och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju alltid grundmåla huset, men inte ha råd att slutmåla.
/W
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Heidina och 15 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag fattar genuint inte hur ett sånt här konstaterande leder till att man åker till kommunhuset istället för färgaffären.
Vi ville inte riskera att behöva göra en ommålning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns lokala områdesbestämmelser i vissa kommuner som kan gälla vissa kommundelar, ex. gammal bebyggelse, röda hus med äkta tegeltak där ett modernt hus inte får avvika, det kan vara lika att området ska enhetliga dämpade kulörer eller pastellfärgade kulörer. Fråga om ni kan välja nyans på det grå som passar bättre eller om det ska vara gult kanske en nyans som inte är så pissgul som ni beskriver den.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man kan ju alltid grundmåla huset, men inte ha råd att slutmåla.
/W
Ja, så är det med ett hus i staden där jag bor. Ägaren ville måla grönt men kommunen sade nej. Lösningen blev grön grundfärg och många år senare är huset fortfarande grönt.
 
  • Gilla
  • Haha
iipa och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.