Jag har en källarvägg som behöver målas om. Jag misstänker att den kan vara målad med en felaktig färg innan och därför ser ut såhär?
Planen nu är att ta bort det lösa med stålborste och högtryckstvätt och sen måla på med en ny färg överallt.
Måste all gammal färg bort trots att den sitter bra?
 
  • Källarvägg med färgavflagning och tydliga skador, behov av ommålning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med flagande svart färg och synliga områden där färgen lossnat och avslöjar underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande svart färg på en källarvägg med synliga betongområden och sprickbildningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med flagande svart färg, vit taklister ovanför och synliga vittringsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande svart färg på en källarvägg som uppvisar tecken på avflagning och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten källarvägg med flagande och sprucken färg som behöver målas om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen färg och inte tjära? Ju mer du kan få bort ju bättre, skulle nog övervägt att blästra eller använda en slipkopp, mest för att jag ogillar hafsjobb
 
A ati skrev:
Är det verkligen färg och inte tjära? Ju mer du kan få bort ju bättre, skulle nog övervägt att blästra eller använda en slipkopp, mest för att jag ogillar hafsjobb
Ja det är en bra fråga, finns det något enkelt sätt att ta reda på det?
Den blir mer ”plastiskt” när solen ligger på och jag drar bort en bit. I skuggan är färgen hård och spröd.

Om det skulle vara tjära, kan man ändå måla över den eller måste den tjäras om?
 
Jag tänkte återkoppla hur jag löste problemet, jag hyrde en magisk betongslip med rivskiva, den tog effektivt bort allt och planen nu är att bredspackla grunden med husfix och sedan rolla på någon schysst färg. Lutar åt mörkgrå, nästan svart. Husvägg med slipad betonggrund redo för spackling och målning, betongslipverktyg synligt till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en använd betongslip med rivskiva och taggiga kanter hållen av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongslip med rivskiva använd för att förbereda grund för bredspackling och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.