Har precis låtit lägga om taket och har en fråga.

Bilderna är tyvärr inte jättebra eftersom jag har fått zooma en del. De två övre bilderna är på ena sidan, och de två undre är på andra sidan.

Vad jag far efter är om det ser rätt ut med vågdalar och toppar (heter det så?).

Ser det rätt ut kring takfönstrena?

Tack på förhand!
 
  • 1höger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1v.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2h.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2v.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
det intressanta är mer hur det ser ut under! avtätning kring fönster, fotplåt överlapp osv. Vid fönster ser jag inga direkta fel vad det gäller pannorna. Dock har vissa fönstertillverkare en duk som syns under fönster.
 
Det är omöjligt att bedöma om taket är korrekt utfört efter de bilderna. Ett takfönster är alltid en känslig konstruktion. Man skulle behöva ha bilder på anslutningarna och plåtarna o.s.v. runt takfönstret för att kunna göra en sådan bedömning. Det gäller även invändigt angående fuktspärren om nu sådan finns.
 
Tack för era svar.

Jag har haft hjälp av oberoende sakkunnig att under arbetets gång bedöma underarbetet. Papp och uppvik under etc är utan anmärkning.

Nu fick jag hjälp att slutbesiktiga och den enda anmärkningen var att eftersom vissa vågdalar liksom angränsar mot fönstrens plåt, så bör man ha en yttre plåt som läggs emot.

När jag skriver detta inser jag att jag nog inte riktigt har förstått vad anmärkningen egentligen är.

Men om jag omformulerar frågan:
Ser det som syns på bilderna rätt ut?
 
Det ser rätt ut.
Jag hade dock bytt takfönstren till nya då det är det första du kommer få problem med på ditt tak. På moderna takfönster ligger inte plåtarna över pannorna.
 
Stefan N skrev:
Det ser rätt ut.
Jag hade dock bytt takfönstren till nya då det är det första du kommer få problem med på ditt tak. På moderna takfönster ligger inte plåtarna över pannorna.
Ok, bra. Då ska jag inte anmärka på det då.

Ja, jag har väl insett att jag borde ha bytt fönster i samma veva.

Hur mycket merarbete (merkostnad för mig) blir det nu när de i så fall får eftermontera istället för i samband med takomläggningen? Någon som vågar spekulera?
 
Pratade med takläggaren igen.

Man har gjort ett uppvik av fönstrets plåt i ovankant, under pannorna. Detta skulle ha samma effekt.

Alles gut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.