Ja jo...
Jag la trägolv för ett par år sedan utan att tänka mig för, varje kortändsskarv är förskjuten 4 cm, insåg att det ser för taskigt ut när jag tog bort täckpappen, men golvet är omläggningsbart åt fel håll s.a.s. Kommer så småningom att riva upp och lägga om med befintliga plank och har räknat fram och åter med tänkarmysse på.

Då kommer det antingen att bli 3 förskjutningar á 40 cm eller 4 förskjutningar á 32 cm. Vad hade ni föredragit?
 
  • Ofördelaktigt lagt trägolv med kortändsskarvar förskjutna med endast 4 cm, vilket ger ett ojämnt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv under läggning med synliga skarvar och oregelbunden förskjutning nära kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad står det i läggningsanvisningen om minsta förskjutning?
Man brukar lägga med varierande förskjutningar för att det inte ska se ut som trappsteg.
  • Säkerställ att det är minst 500 mm förskjutning av ändskarvarna vid intilliggande rader
  • Kapa slutbrädan till rätt längd och börja nästa rad med biten som blev över
https://www.kahrs.com/sv-se/hur-gor-man/lagga-parkettgolv/
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
300 mm enl barlinek om jag inte minns fel. Har inte lappen i närheten. Jag har det befintliga liggande golvet att utgå ifrån.
 
BirgitS
Som sagt man brukar lägga med olika förskjutningar för det brukar se underligt ut när ögat uppfattar trappstegsmönster i golvet.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
surris
Håller med föregående talare. Läs vilken min förskjutning ska vara och sen lägger du på bara. Och skarvarna ska vara oregelbundna. När du kapar den första brädan vid första raden så blir det en brädbit över som du sedan börjar med och så kör man vidare så, då får du minimalt med spill också.
 
E
Vanligast är att lägga fallande längder på golvet med lägginstruktionernas minsta mått i åtanke. Tex 50 cm mellan kortskarvarna. Annars kan det uppfattas som skavande att titta på när det blir helt symmetriskt. Samt att man får så lite spill som möjligt.
 
Detta, mina vänner, är dundertabben när jag lade golvet, 4 cm mellan kortsidorna. Gick av bara farten.

Därav min lilla undran utifrån vad man kan göra bäst utifrån befintligt.

Minsta längd mellan kortsidor är 30 cm enligt barlinek, kollade det nu då jag är på plats. Tur man jobbar åt sig själv som lekman :rofl:
 
  • Trägolv med ojämnt lagda plankor och synlig 4 cm klyfta mellan kortsidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
surris surris skrev:
Håller med föregående talare. Läs vilken min förskjutning ska vara och sen lägger du på bara. Och skarvarna ska vara oregelbundna. När du kapar den första brädan vid första raden så blir det en brädbit över som du sedan börjar med och så kör man vidare så, då får du minimalt med spill också.
Men det är just det här som är felet. Om man lägger vidare med biten som blev över och har ett fabrikstillverkat golv där alla bitar är lika långa får man sådana här trappstegsmönster.
 
surris surris skrev:
Håller med föregående talare. Läs vilken min förskjutning ska vara och sen lägger du på bara. Och skarvarna ska vara oregelbundna. När du kapar den första brädan vid första raden så blir det en brädbit över som du sedan börjar med och så kör man vidare så, då får du minimalt med spill också.
Var just så jag gjorde med nyligt bifogad bild som resultat;)
 
Du kanske kan ta precis de raderna du har men bara byta plats på dem slumpmässigt i rummet?
 
BirgitS
Inte helt slumpmässigt eftersom man ska tydligen ha minst 30 cm förskjutning. Kanske kräver att man delar någon eller några brädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.