jag har en cirkulationspump till en vattenmantlad kamin som vid normal drift får sin ström från tekniktanken. Jag vill kunna köra mha en UPS när/om det blir strömavbrott och vill då enkelt kunna (manuellt) koppla över till ström från UPSen.

Jag har hittat vad jag tror att jag behöver, men vill bara kolla med er om jag har hittat rätt omkopplare.
(om det är någon som vet av en billigare eller
https://www.elbutik.se/product.html/omkopplare-ca10-a221-pn1#aw_source=pb-5c372148a159c878d9c95767
 
Formellt är inte den brytaren rätt för din användning. Du kan lösa det i såna fall både enkelt och bra genom att du ansluter pumpen med en kort sladd (< 1m) och stickpropp till ett uttag vid normaldrift och sen bara kopplar den till UPS vid reservdrift. Då finns inte några tveksamheter och går också fint att koppla med proppen till något litet elverk osv om det behövs.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jo jag har funderat på den lösningen, men det känns alldeles för mycket som en hemmapularlösning.

Sen vill jag ha en nobrainer lösning som vem som helst i familjen ska kunna hantera även när jag inte är hemma utan mera instruktioner än ”vrid knappen till läge två”.

Vilken typ av omkopplare är formellt rätt?
 
tommib
En reservkraftomkopplare med förreglade kontakter som hindrar bakmatning till nätet. Eftersom du inte kan lita på skyddsjord från nätet vid UPS-drift får du installera ett jordtag också. Du slipper jordtaget om du bara driver just cirkulationspumpen.

Jag skulle rekommendera en stickpropp.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Formellt rätt är en reservkraftomkopplare.
Men jag skulle köra med flyttastickpropplösningen och en skarvsladd.
Anledningen är att det inte på något vis ska kunna vara möjligt att mata ut spänning bakvägen ut på en bruten linje.
Tänk även på att om en bakspänning skulle nå transformatorn blir det även bakspänning på högspänningssidan!
 
No-brainer, haha! Består din familj av amöber?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
No-brainer, haha! Består din familj av amöber?
Haha, man skulle kunna tro det i bland
Men tänk själv, det ska göras en 8 eller 12 åring.
De ska ner i källaren och in i pannrummet med en ficklampa som enda ljuskälla.
Dessutom finns det ingen mobiltäckning i pannrummet så jag kan inte ge instruktioner via mobilen
Då måste det vara enkelt
 
5
N noone70 skrev:
Haha, man skulle kunna tro det i bland
Men tänk själv, det ska göras en 8 eller 12 åring.
De ska ner i källaren och in i pannrummet med en ficklampa som enda ljuskälla.
Dessutom finns det ingen mobiltäckning i pannrummet så jag kan inte ge instruktioner via mobilen
Då måste det vara enkelt
En bild säger mer en tusen ord :D(y)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Formellt rätt är en reservkraftomkopplare.
Men jag skulle köra med flyttastickpropplösningen och en skarvsladd.
Anledningen är att det inte på något vis ska kunna vara möjligt att mata ut spänning bakvägen ut på en bruten linje.
Tänk även på att om en bakspänning skulle nå transformatorn blir det även bakspänning på högspänningssidan!
Ok, behövde bara veta vad jag ska använda för begrepp när jag ska snacka med elektrikern. Får se vad han säger.
 
Sätt upp två uttag precis bredvid varandra och märk upp vilken som är kopplad till ups'en. Så svårt är det inte att flytta en stickpropp 15 cm...
 
Jag kanske missar något men sätt en stickpropp på cirk.pumpen och plugga in i ups:en och sen ups:en i ett vägguttag, då är ups:en alltid laddad och du går över på batteridrift direkt vid strömavbrott.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är nog enklast?
 
J jonko skrev:
Jag kanske missar något men sätt en stickpropp på cirk.pumpen och plugga in i ups:en och sen ups:en i ett vägguttag, då är ups:en alltid laddad och du går över på batteridrift direkt vid strömavbrott.
Cirkulationspumpen går bara när vi eldar
 
N noone70 skrev:
Cirkulationspumpen går bara när vi eldar
Men du har väl en av/på knapp på UPS:en
då kan du väl starta och stänga pumpen med den?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men du har väl en av/på knapp på UPS:en
då kan du väl starta och stänga pumpen med den?
Nu går det med automatik från tekniktanken, när rökgaserna når en viss temperatur så startas cirkulationspumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.