Vi har fått mögel i vår fasad :( och måste isolera om den och sätta nytt fasadmaterial.
Väggen när den har rensats kommer bestå av inifrån räknat; tapet - tretex -förhydningspapp - stående plank 45 mm. Vi har fått rådet att regla upp och spruta cellulosa(lösull) men har ingen bra byggbeskrivning. Någon som har en idé om hur vi kan göra och även om det är tillrådligt att välja andra ev billigare isolermaterial? Vi bor inte direkt i närheten av någon lösullsentrprenör och vill kunna göra jobbet i etapper(bygga själva) vilket blir svårt beroende på framkörningskostnader för varje vägg. Har någon på forumet sprutat cellulosa på egen hand med hyrmaskin?
Vi vill ha stående panel på fasaden när allt är klart.
Någon som har tips? Andreas
 
Hejsan,

ett alternativ kan vara att använda linullsisolering istället. Jag håller på med det just nu, då kan du ju göra det i egen takt och slipper hyra maskiner och grejer. Har också stående plankstomme.

Det blir kanske lite dyrare men det kan det kanske vara värt.

Med linull slipper man ångspärren precis som med cellulosaisolering.

Jag handlade här: http://www.swefab.se/index.htm
Där finns bygginstruktioner också.


-Jonas
 
Tack för svar. Jo det var första vettiga byggbeskrivningen för lösull som jag hittat.
Vad gäller byggbeskrivningen undrar jag hur jag ska följa den? Min vägg ser ut som följer; Tapet - tretexskiva - förhydningspapp - stående plank 1 3/4". Hur ska jag bygga den fortsatta fasaden? Fn följer tretex - panel - vassmatta - puts. Detta skikt ska rivas pga mögelskada. Hur sprutas lösullen, var ska hål finnas etc?
Någon på forumet som har tips?
Andreas

 
  • Byggbeskr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.