Jag har tänkt att se över/ byta ut elsystemet som är undermåligt i fritidshuset. Är just nu i planerings/ idé stadiet.


Huset är ett fritidshus på ca 45 kvadrat fördelat på ett sovrum, ett allrum, en liten farstu och ett allrum innehållandes sällskapsdel och kök. Huset är inte vinterbonat, men jag vill ha element för att förlänga säsongen så långt det går. (Tankar finns att i framtiden eventuellt vinterbona huset).

Jag har tänkt mig följande indelning på elen.

Farstu:
Fördelad på en grupp:
Taklampa.
Ett eluttag.
Ytterbelysning vid ingång

Toalettutrymme:
Belysning med rakapparatuttag (Läggs tillsammans med gruppen för farstun?).
Varmvattenberedare, separettoalett och 400w olja/el element (Egen grupp, säkring 16A)

Sovrum: Egen grupp.
Taklampa.
Fyra eluttag
Ett olja/ el element 700W

Allrum:
Köksdel:
Kyl/ frys, köksfläkt & bänkbelysning med uttag. En grupp.
Spis 3 fas 16A (egen säkring)

Övrigt i allrum: (i egen grupp).
Takbelysning över matplats.
Takbelysning över tv hörnan.
Fyra eluttag.
Ett eluttag på altan och en lampa ute
Två st olja/ el element 1000W (Eventuellt så skippas dessa element och en Luft/ luft värmepump installers i stället)

Installationen inomhus skall ske med Kulo är det tänkt.
Funkar Kulo till 16A (Varmvattenberedare & spis). Eller behövs det EKK till det?

Det skall också installeras en ny central med:
Jordfelsbrytare. (Ej till kyl & frys)
Huvudbrytare.
Säkringar.
Fråga: Hur stor central behövs för denna installation. (Antal moduler).
Synpunkter? Är jag helt ute och cyklar? Hade ni experter gjort en annan indelning?

Jag skall givetvis diskutera detta med en installatör, men det är ju aldrig fel att lägga upp grundidén själv först.
 
Redigerat:
Ser bra ut. Man räknar grovt med max 10 uttag per grupp, och minst en grupp per rum, och minst två grupper totalt för belysning (hela stugan får inte bli mörk vid fel). Det finns också "fysiska" skäl för flera grupper - ifall de dras åt olika väderstreck från centralen sett.

Värmen är bra att lägga på en egen grupp, eller kanske t.o.m egen central(del) så att den går att manövrera centralt. Helst väljer du 400 V element som du fördelar jämnt mellan faserna.

VVB behöver normalt inte mer än 10A. Vet inte om det är värt att dra fram trefas - finns knappt sådana VVBer längre, åtminstone inte i fritidshusstorlek.

Kulo (EKRK) finns inte som 2.5mm² så till spisen behöver EKK/EKLK. Blir det häll och ugn? I så fall bör en separat grupp till ugnen dras, 3G2.5mm² 16A.

Ta med kyl & frys på JFBn, dvs JFB på allt! Sätt en extra JFB för utomhusuttagen och andra riskgrupper.

Storleken på centralen ger sig bara man räknar ihop modulerna. En 1-polig dvärg tar 1 modul, JFB 2-4, HB 2-3, etc. Lämna gärna lite plats för framtida utvidgning.

Ang elvärmen igen, vet inte om man får sätta två HB i samma kapsling. Egentligen är det inte Ok, men om man märker upp väl att HB2 går till elvärmen, och att denna del även bryts av HB1 så borde det vara ok.
 
Redigerat:
Det som behövs för att ge bra installationsråd är en planritning på huset. Då kan man eventueellt "optimera" kulo installationen med en annan gruppindelning. så att man slipper o se så mycket av kabeldragningen. Det behöver man inte tänka på med infälld installation.
Elementen kan t.ex dras med en EKRK 5 G 1,5 som försörjer alla element. Varmvattenberedaren och separattoan dras med EKRK eller EKLK 4G 1,5 som tvåfas fördelas i toan. Till spisinstallation krävs en EKLK 5G2,5. EKLK blir en snyggare kabelförläggning än EKK. Förövrigt så vinden och ev. källaren utnyttjas för kabeldragning med lämpligt kabel / rörval.

Skall toaletten förses dusch?? I så fall måste man tillämpa "badruminstallation" när det gäller materialval och placering.
 
Jag skulle avsätta en separat grupp för kyl/frys.

Ang toaletten. När du skriver rakapparatsuttag, menar du 110 V eller 230 V? Jag skulle satsa på ett 230 V uttag som klarar hårtorkar och annat. Också bra med ett dubbelt uttag med tanke på laddare för t ex eltandborste och rakapparat.

Hur stor VVB ska du ha? Det finns 110 L som kan kopplas för en eller tvåfas.

Som Bo skriver lägg all värme som 400 V. I ett fritidshus som jag har på drygt 60 m2, vinterbonat finns 1 trefasgrupp på 16 A för hela huset. Separat central känns som overkill för ett fritidshus.
Kolla också möjligheten att installera fjärrstyrning av värmen via GSM eller annat system.
 
OK Tack för tipsen.

Varmvattenberedaren är en 30 liters beredare. Enfas men 16A. Den är på 3KW effekt. (Jag tänkte skaffa en mindre, men fick tag på en beg som var i skick som ny för nästan inget pris alls.)
Uttaget på Toan för rakappraten hade jag tänkt bli 230volt.

Elementen får bli 400 volt.
Badrummet blir inte med dusch. Finns inte plats för det. På sikt så blir det ett separat bastu/ duschhus.

Egen grupp för kyl/ frys. Bra tips.
Spisen är en konventionell spis med häll. Den går att köra på 230 men om man ändå drar nytt så drar man ju fram 3 fas direkt.
 
Varmvatten beredaren är inte helt lyckad ( 230 V 3 kW) Den höga enfas effekten gör att man måste tänka på lastfördelningen i resten av huset om du har 16 A huvudsäkringar. T.ex att välja tvåfas anslutning av spisen på dom andra faserna. Stekplattan eller ugnen tillsammans VV-beredaren leder till att den huvudsäkriningen lätt går sönder.
 
Om du ändå ska ha ut el till ytterbelysning kanske vägguttag utomhus är att tänka på?
 
OK. Kan det vara läge att pga detta med den höga lasten att köra på enfaskoppling av spisen och satsa på 220 volts element?

Här kommer en situationsskiss över huset.
 
  • ELplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjurran skrev:
Om du ändå ska ha ut el till ytterbelysning kanske vägguttag utomhus är att tänka på?
Det är inritat.. ;)
 
Totem skrev:
Varmvattenberedaren är en 30 liters beredare. Enfas men 16A. Den är på 3KW effekt.
Är du säker på att VVBn är 3kW i 230 V? Tror inte det. Är den hyfsat ny så kan den gå att köra på antingen 230 V (=1 kW) eller 400 V (=3 kW), alltså utan att göra någon omkoppling i VVBn.
 
Bo.Siltberg skrev:
Är du säker på att VVBn är 3kW i 230 V? Tror inte det. Är den hyfsat ny så kan den gå att köra på antingen 230 V (=1 kW) eller 400 V (=3 kW), alltså utan att göra någon omkoppling i VVBn.
Självklart så har du rätt. Jag tittade precis i pappren till beredaren. 230 volt = 1KW.
Det underlättar ju en del. Beredaren är en Nibe Eminent.
 
Totem skrev:
OK. Kan det vara läge att pga detta med den höga lasten att köra på enfaskoppling av spisen och satsa på 220 volts element?

Här kommer en situationsskiss över huset.
Nej, spisen måste minst ha två faser. Annars kommer du att få problem med säkringarna. 230 V spisar brukar kunna kopplas 1 fas 2 fas 3 fas samtliga alternativ kräver att NOLLAN är ansluten.

Väljer du värmepump. Då kan resterande element vara av 230 V typ eftersom effekten är så liten på dessa.

EDIT kör spisen på 3 faser + nolla när beredaren bara är på 1 kW.

Om beredaren kan köras på 2 faser 400 V 3 KW, välj då en tvåfasanslutning istället. För då "laddar" den om 3 gånger snabbare vid exempvis disk.
 
Redigerat:
Ok. Bra då vet jag det. Värmepumpen ligger ju nära till hands av flera skäl.
 
Ett tips: Sätt ytterbelysningen på en egen grupp som du kopplar på ett astro-ur i centralen (ett ur som har solens upp/nergångar inprogrammerat och tänder automatiskt då det blir mörkt).

Jag tycker att det är ganska värdelöst att ha ytterbelysning på manuella tändningar. Man vill ju att det ska lysa då det är mörkt ute.
 
Den här planskissen visar på stora möjligheter till en snygg installation. Där man blandar dold förläggning med kulo förläggning. Ljuspunkterna i taket kan vara slangdragning på vinden eller lamputtag på vägg. lamputtag på vägg är en flexiblare lösning när det blir förändringar i amaturplacering. En naturlig kabel väg är ovanför kökskåpen i någon snygg kanal vidare till farstun och toaletten. Även vind kan användas. Då kan bostadsrummen förses med minimal synlig kabeldragning. Alltså försök att utnyttja dom "smutsiga" rummen så mycket som möjligt för kabelförläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.