Hej! Vi letar som bäst efter ett hus som passar våra behov (och drömmar förstås :) ). Lättare sagt än gjort, antingen blir det för dyrt eller så får man kompromissa för mycket. Så här långt känns Lommen från Fiskarhedenvillan som en väldigt intressant kandidat, dock vill vi rita om planlösningen en del. Men om jag förstått det rätt så är ett hus från Fiskarhedenvillan fullt möjliga att rita om utan att priset åker iväg allt för mycket?

Vad vi vill förändra:

* Vi har plockat bort ett av sovrummen i sovrumsdelen och använder det frigjorda utrymmet dels till en klädkammare med ingång från det stora sovrummet, samt för att göra hallen större och ljusare så det blir mer allrumslikt. Denna förändring kräver viss förflyttning av fönster. I det högra sovrummet längst ned flyttas gardeoberna in i badrummet, dels får man bort garderoberna från golvet och så skapas samtidigt en naturlig duschhörna med tre väggar!

* Vi har inte något behov av ett dubbelgarage utan vill nyttja det utrymmet bättre. I den högra garagedelen har vi därför ritat en grovingång samt ett extra sovrum. Tror även att jag skulle föredra att ha den lilla toaletten där och använda det andra utrymmet till ytterligare en extra liten klädkammare istälelt för garderober.

Bifogar en bild på en planlösning som vi har ritat, synpunkter mottages tacksamt! Tycker inte att detta borde vara så stora och dyra förändringar att göra? Orginalet hittar ni här: http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/showImagePopup.php?plan_drawing_id=img_46dbdc6e2aab6
 
  • planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo Fiskarhedenvillan kan du nog ändra på en hel del. Dessa hus kommer i lösvirkessatser som sätts ihop på byggplatsen.

Det hela ser ganska bra ut tycker jag, men jag hade några funderingar:

* Sovrummet i gamla garagedelen - är detta tänkt som någon slags generationsboende/gästrum? Det känns lite omständligt ifall det är ett familjerum där man alltid måste går genom tvättstugan för att komma in i huset.

* den lilla klädkammaren som tidigare var wc, varför inte göra den åtkomlig ifrån hallen istället. Som jag ser det så saknas det ordenliga avhängningsytor vid entréerna.
 
Hej och tack för svar! Sovrummet i garage-delen är just nu tänkt att bli ett gästrum/hobbyrum (min sambo är pyssel-galen och jag blir tokig snart om jag inte får undan alla hennes pysselsaker ;) ) ... och om några år när barnen blivit tonåringar så tror jag att det blir ett perfekt tonårsrum.

En dörr från hallen in i klädkammaren är ju genialt, hur kunde vi missa det! Enda minuset är väl att jag då får två garderober ute i sovrummet igen, tanken var att få bort dem, men det kan vi nog leva med. Tack! :)
 
Det stora badrummet ligger i den del av huset som känns mer privat. Det andra wc känns undanstoppat, kan inte tänka mig att era gäster går via tvättstugan för sina behov!! Ett alternativ är att Wc/hall blir tvättstuga och tvättstuga blir Wc och kanske lite större entré på köpet. Det blir ett Wc med genomgång men det ser jag inget problem med (man låser bara två dörrar istället för en och så mycket spring kommer det väl inte bli från tvättstugan!). Jag skulle oxå satsa på duch i Wc; vi har tre tonåringar nu och skulle aldrig klara oss med en dusch...

/FlitigaLisa
 
A
Rent spontatn tyckte jag ritningen såg bra ut, men jag hålller med om genongången mellan tvättstugan och att det behövs dusch i det lilla badrummet också. Jag skule flytta ut ytterväggen. Gjorde om den lite snabbt!
 
Hemmakatten
Jag skulle vilja lägga stora entrén till vänster och tvättstugan till höger. Det känns mer naturligt att ha den närmre kök och vardagsrum. Som det är nu måste man gå runt tvättstugan för att komma till köket med matkassar o även för gäster blir det bättre att kunna gå direkt till vardagsrum.

Tycker också att hallen är onödigt stor och har svårt att se hur den övre/inre hallen kommer att utnyttjas. Det känns som att tvättstugan ligger i"i vägen". Helst skulle man vilja ha bort den från hallen. Ett alternativ kan kanske vara att lägga den ståendes till höger innanför entrén (förutsatt att den flyttas till vänster. Den blir då lite mer långsmal men tror att det kan fungera. Det blir också en lite mer avgränsning mot sovrumsdelarna.
 
Jag håller på att bygga en Lommen i Skåne som jag har ändrat lite på. Det jag gjort är att flytta ut glaspartiet mot altan så att vardagsrummet blev mer öppet mot vardagsrummet kontra hallen. Det var i princip en kostnad på en stålbalk som skilde det åt. Sen tog jag hela garaget och gjorde detta till sovrum med toa/dusch.
Jag kunde då flytta köket 1 m mot garaget och fick på så vis mer rymligt kök/vardagsrum. Att göra dessa förändringar kostade ca 20000 vilket jag tycker är småpengar i sammanhanget.

Elnissen
 
elnissen det låter som kloka konstruktiva lösningar, du har inga bilder att visa??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.