Läste artikeln nedan och funderade då på något "gubbarna" på vår gata tjatar om:
Hur mycket påverkar utseendet på grannarnas hus och trädgårdar MITT försäljningspris?

http://www.byggahus.se/ekonomi/vardera-hus

Vi talar alltså inte om skrotupplag med massor av bilar, fallfärdiga hus och liknande, utan om vanliga stressade heltidsarbetande barnfamiljer som bara klipper gräset en gång i veckan, låter snön från uppfarten ligga i en hög på tomten för barnen att leka i, har två slarvigt tvättade bilar på uppfarten istället för en ren bil i garaget och sådana detaljer.

Är det verkligen som de säger att det kan sänka värdet på deras hus med uppåt 20-30%?
Är det rimligt att skriva in 30 minuters daglig trädgårdsskötsel, krav på städade tomter, välskötta fasader osv i samfällighetens regler?
 
  • Gilla
xrever
  • Laddar…
Skulle du själv avstå att köpa ett kanonhus pga att grannen inte har tvättat sin bil? ;)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Läste artikeln nedan och funderade då på något "gubbarna" på vår gata tjatar om:
Hur mycket påverkar utseendet på grannarnas hus och trädgårdar MITT försäljningspris?

[länk]

Vi talar alltså inte om skrotupplag med massor av bilar, fallfärdiga hus och liknande, utan om vanliga stressade heltidsarbetande barnfamiljer som bara klipper gräset en gång i veckan, låter snön från uppfarten ligga i en hög på tomten för barnen att leka i, har två slarvigt tvättade bilar på uppfarten istället för en ren bil i garaget och sådana detaljer.

Är det verkligen som de säger att det kan sänka värdet på deras hus med uppåt 20-30%?
Är det rimligt att skriva in 30 minuters daglig trädgårdsskötsel, krav på städade tomter, välskötta fasader osv i samfällighetens regler?
Vettefan om det inte är värre med grannen som alltid har en nytvättad bil, golf greenätande robot och konstant leende på läpparna :D
 
  • Gilla
Saintus och 11 till
  • Laddar…
Klart att grannar och utseende i området spelar roll. Men knappast några 20-30%! I större städer så känner man inte till alla gator och områden. Då ser man huset på visning och kanske kör igenom området och tittar lite. Om då grannarna har lite ogräs i rabatten eller ej, tror jag inte påverkar speciellt mycket. Man vet ju knappast om det är välskottat på vintern om man köper på sommaren. Många saker skulle jag inte dra för stora växlar på. Är det på sommaren och grannens gräsmatta är lite oklippt, så kan det bero på att de är på semester.

Samtidigt har man varit på gator och områden som får en att känna som i bullerbyn eller så. Men då handlar det inte bara om hur folk har det städat eller ej. då handlar det också om hur husen, vägar osv är planerade. Så helheltsintrycket spelar lite roll. Har ALLA i området igenvuxna trädgårdar med ängar iställer för gräsmattor, färg som flagar från fasaderna och häckar höga som hus . Ja, då kanske man kan börja prata om att huset har lägre värde.

Så resonerar jag...
 
O
Egentligen borde hur grannen är spela större roll än huruvida han leker golfgreen med gräsmattan och alltid har sin nya bil nytvättad på uppfarten... Men hur grannen är vet man inte.... bara för att grannen hatade säljaren av det huset man är intresserad av innebär det inte automatiskt att man själv blir hatad....
Tror inte att huruvida grannens gräsmatta är ständigt nyklippt eller inte spelar någon större roll...
 
Precis så tänker jag. Men de äldre herrarna här på gatan, som väl ser framför sig att inte orka med snart, är på allvar oroade över områdets "förfall", tänk att det finns de som har både klöver, maskrosor, groblad och brunkulla i gräsmattan. De jämför det på fullt allvar med området Gökhöjden utanför Grums, ett område känt för sitt förfall och för att där bor en hel del missbrukare.

Jag menar, en gubbe klagade på att en familj hade både poolen och studsmattan framme samtidigt, de borde plocka undan den ena leksaken innan de tog fram den andra. Båda med 4 meter diameter....
 
Inget att bry sig om.....
 
P
Jag skulle säga åt andra hållet.. Desto fler klagade gubbar/tanter som finns i området desto mindre intressant skulle det vara att bjuda på ett hus...
Säg det nästa gång dom kommer och klagar
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Precis så tänker jag. Men de äldre herrarna här på gatan, som väl ser framför sig att inte orka med snart, är på allvar oroade över områdets "förfall", tänk att det finns de som har både klöver, maskrosor, groblad och brunkulla i gräsmattan. De jämför det på fullt allvar med området Gökhöjden utanför Grums, ett område känt för sitt förfall och för att där bor en hel del missbrukare.

Jag menar, en gubbe klagade på att en familj hade både poolen och studsmattan framme samtidigt, de borde plocka undan den ena leksaken innan de tog fram den andra. Båda med 4 meter diameter....
De ädre har för vana att klaga på mycket... "det var bättre förr..." Det är ju knappast som det jag har sett i USA. Där områden förvandlas till slum på några (10-20?) år. I dessa kvarter kunde man då och då se någon äldre som kämpade kvar och vägrade att sälja. Lite som i filmen "Gran Torino". Men då rör det sig knappast om att man inte klipper gräset eller plockar bort hopställningen :)
 
Urlöjligt.

Det jag skulle kunna tänka mig är att i vissa väldigt speciella områden så kan det ha effekt. Om man tänker sig en utkant av Bromma, och någon som väldigt gärna skulle vilja ha råd med "riktiga" Bromma söker hus. Då kanske det spelar roll om om det står nya BMWar på grannarnas parkeringar istället för halvgamla Volvo. Det skulle kunna ge den statustörstande en bekräftelse på att det ÄR Bromma.

(Jag bor inte i Bromma).
 
Jag skulle nog reagera negativt på uppgiften att det fanns ett arbetskrav i min egen trädgård och att resultatet skulle bedömas av nån slags sammfällighet?
/ATW
 
  • Gilla
vedit och 1 till
  • Laddar…
Klassiskt gammfolks-resonemang med protektionism och desperata försök att konservera tiden som springer ifrån dem.

Att ha just regler kring skötsel och dylikt kring hur jag måste vara och leva för att få bo i området borde väl påverka priset negativt om nåt? Vem vill flytta in hos en sekt?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Det är klart att omgivningen påverkar priset!
Men....frågan är hur mycket?
Urbrända bilvrak och folk som eldar i oljefat och sover på marken vid en visning en regnig dag är väl i ena änden av hur omgivningen påverkar priset, och i andra änden är det välklippta gräsmattor, rena fina bilar (Porschar) välskötta hus, prydligt parkerade bilar och trevliga grannar som kommer och välkomnar eventuella nya ägare.
Klart att omgivningen påverkar priset, och jag skulle påstå att omgivningen speglar det värde som potentiella köpare får betala.
Men för det normala huset i den normala omgivningen med normala människor så får man betala ett normalt pris.
Sen finns det väl trick från säljarna också, typ visningar när inte omgivningen stör, tex fotbollsplan, lekplats, skytteföreningar, hunduppfödare, rallycrossbanor, altanvisning när solen lyser på altanen osv.
 
Anna_H skrev:
bara klipper gräset en gång i veckan
Bara?! :eek:

Anna_H skrev:
Är det rimligt att skriva in 30 minuters daglig trädgårdsskötsel, krav på städade tomter, välskötta fasader osv i samfällighetens regler?
Nej! :mad:
 
Tack för alla synpunkter!
Grejen är ju att vi som sitter i samfällighetens styrelse tillhör den här "lata" gruppen som jobbar heltid och har barn, och det är då till oss gubbarna kommer och begär att vi ska sätta upp de här skötselreglerna så att vi kan få oss själva att måla husen, tvätta bilen och klippa gräset lite oftare.

Sedan går man runt och har valberedning, så säger gubbarna att de då rakt inte ställer upp på att jobba i styrelsen så länge området är så misskött som det är, utan att fatta att vi inte kommer att göra något åt det eftersom vi är nöjda.
:D

Själv är jag helt övertygad om att det är större risk att de som har det allt för perfekt drar ner priset för oss andra, det riskerar att skrämma bort köpstarka köpare som jobbar mycket och har lite tid hemma. I praktiken är det säkerligen marginellt, då det som sagt inte förekommer några större avarter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.