Efter en felräkning av hur mycket skatt min arbetslösa maka skulle betala under 2012 har hon i deklaratioen fått reda på at hon inte kan utnyttja hela ROT-avdraget på 50000:-. Felräkningen var att vi inte hade koll på att inkomstförsäkringen var skattefri, vi räknade med att det också skulle betalas skatt av försäkringsgivaren eftersom det handlar om en inkomst som motsvarar lön.

Hur som helst, vi har i nuläget våra ränteutgifter uppdelade 50/50, men det känns som ett bättre drag att lägga mer på mig som har haft en hygglig inkomst. Jag har inte räknat på det men jag tror inte det är några problem att lägga hela ränteutgifterna på mig och inget på henne. Då får hon mindre skattereduktion innan ROT och borde kunna få större ROT-avdrag?

Är det OK att göra på det sättet? Vinner man på det eller har staten byggt in nåt skydd mot att man gör så här?

Nu i efterhand konstaterar vi att vi nog borde meddela banken om att alla årets ränteutgifter ska läggas på mig...
 
vet inte hur det blir med rotavdraget, men räntefördelningen kan ni justera i deklarationen. Så det ska gå o ordna i efterhand för 2012.
 
Jg kollade i "Dags att deklarera" (http://www.skatteverket.se/download/18.7afdf8a313d3421e9a985/1362396130329/32534.pdf) och den säger att ROT-avdraget dras av sist. Det borde därför funka att flytta över mycket av husets ränteutgifter till mig som har mycket skatt att reducera bort...

Målsättningen får väl vara att hon får 0 i rutan för överskott/underskott av kapital och jag får mer underskott. Lägre skatt för mig, högre skatt för henne som sedan reduceras bort med ROT-avdraget?
 
Det är ok att göra så, jag har sedan tidigare kontrollerat detta med Skatteverket.
 
  • Gilla
BuilderGreen
  • Laddar…
Vi har tidigare flyttat om ränteavdrag mellan mig och min fru just av denna anledning och det gick alldeles utmärkt.
Det är bara att ändra på deklarationen och skriva en notering så är det inga problem
 
  • Gilla
BuilderGreen
  • Laddar…
Men... jag har för mig att det finns en övre gräns för hur mycket ränteavdrag man för ha. Det är bara något jag hörde i en diskussion i ett annat ämne så ta det med en nypa salt. Dock kan det vara värt att kolla upp om ni har höga räntekostnader.
 
noone70 skrev:
Men... jag har för mig att det finns en övre gräns för hur mycket ränteavdrag man för ha. Det är bara något jag hörde i en diskussion i ett annat ämne så ta det med en nypa salt. Dock kan det vara värt att kolla upp om ni har höga räntekostnader.
Du tänker nog på underskott av kapital när beloppet hamnar över 100.000:- och att över det beloppet sänks sakttereduktionen till 21% från de 30% som gäller upp till den gränsen, vilket då kan påverka effekten av ränteavdraget som inräknas i detta beloppet.
 
Jag fick upp min skatt genom att återföra ett gammalt uppskov till beskattning.

Genom att plocka fram vinsten från förra flytten så betalar jag skatt på den nu och får mer skatt att göra ROT-avdrag mot. Fast jag måste ju betala in skatten förstås.
 
Konstaterar att det inte hjälpte fruns restskatt att flytta ränteutgifterna, det blev fortfarande samma summa att betala. Hon låg under 50 kkr på inbetald skatt å sen fick man tydligen inte räkna allmänna pensionsavgiften, så märkligt nog påverkade ingenting hur mycket pengar staten ska ha.

Dock hjälptes min egen deklaration av att få mer räntor att dra av för så det blev ändå + totalt sett.
 
  • Gilla
BuilderGreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.