Är det inte lite klurigt egentligen att fördela lasterna "perfekt" i en central?
Om jag vill räkna lite på hur maxbelastningen skulle bli på varje fas så behöver jag ju veta vad varmvattenberedaren drar på varje fas - som mest. Och hur vet man det? Det är väl knappast alltid konstant maxförbrukning på alla faser.
Likadant på trefasspisen...
 
Hejsan

Är varmvattenberedaren trefasig så är den tillräckligt jämn i sig. Spisen är lite knepigare men där har väl tillverkaren gjort så gott han kunnat att få jämn fördelning.

Värmeelement får man räkna på och fördela ut så gott det går. Tvättmaskiner är numera tyvär enfasiga, men lägg inte tvättmaskin,torkskåp och torktumlare på samma fas.

Osv

Prototypen
 
Okej, så egentligen ska man inte behöva räkna på vvberedaren? Men det vore ju intressant att se vad som är max på varje fas tycker jag...:)
Om man slår av den en stund (vvberedaren alltså) och sen slår igång den så borde den väl dra fullt och man kan mäta med amperetången?
 
Spola varmvatten bara så startar den. En VVB har bara av eller på, finns inga mellanlägen!
 
gör en tempmätning på huvudsäkringarna mha handpåläggning, efter ett antal mätningar kan du kanske känna om någon propphuv ofta är varmare än dom andra, isåfall kanske det går att flytta någon belastning från den fasen till den kallaste....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.