I
Hej,

vad ingår i stommontering? Vi köper ett hus på totalentreprenad. Enligt vår betalningsplan ska vi betala en procentsat av hela entreprenadsumma efter "utförd stommontering". Husresning påbörjades igår och idag kom råspont och takpapp på plats.

Vi har redan fått faktura på jobbet. Carport har dock ej levererats, vindskivorna är ej uppe, läkten är inte helt lagd på ena sidan av huset och dörren till huvudentrén är ej monterad. Finns det någon gängse standard vad som ingår i själva stommonteringen. Är exempelvis carporten med där?
 
Stommmontering brukar vara pappat och ströläktat.
rimligt är väll att betala det mesta fast dra av värdet för carport och montage av denna om det inte nu är gjort.
 
I
Det känns inte helt bra att hålla inne en del av pengarna. Säljaren har dock inte hört av sig så det finns mycket annat att göra.

Kontraktet innehållr en betalningsplan och enligt den så ska faktura komma *efter* utförd stommontering. Det står inte efter nästan utförd stommontering :) Det trista är att detta är enormt stora pengar för mig men bara ett bygge i mängden för leverantören.
 
i-balk skrev:
Det känns inte helt bra att hålla inne en del av pengarna. Säljaren har dock inte hört av sig så det finns mycket annat att göra.

Kontraktet innehållr en betalningsplan och enligt den så ska faktura komma *efter* utförd stommontering. Det står inte efter nästan utförd stommontering :) Det trista är att detta är enormt stora pengar för mig men bara ett bygge i mängden för leverantören.
Om huvuddelen är uppe så skulle jag har betalat.
Jag utgår ifrån att du har en del andra stora lyft, och slutfakturan senare - dessa pengar kan du ju hålla inne för att få allting gjort i slutändan.
OM du inte får det gjort då så kan du ju, efter slutbesiktning + tidsperiod, beställa dessa arbeten vid sidan om.

Mer krångel, men samma eller lägre kostnad för dig...om entrepenören är oseriös dvs och inte gör sitt jobb - annars kommer dom ju fixa carport etc sen även om du betalar allt, tänk om man kunde lite så mkt på entrepenörer :)

/K
 
I
Tack för svaren! Jag upplever entreprenören som klart seriös. Betalning för stommontering är dock det i särklass största lyftet och då vill jag att det ska gå rätt till. Kommer att betala fakturan ev. med justering för carport och med ny förfallodag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.