Hej Alla
jag och min sambo står i funderingarna till att gå in i ett renoverings objekt där objektet skall totalrenoveras.
jag har mestadels erfarenheter vad gäller nybyggnation och skull vilja få perspektiv om hur stor omfattningen blir samt bygg teknik för att uppnå den standard vi har idag vad gäller comfort med golvvärme etc

Objektet är ett 70 tals villa (och har läst många nackdelar om dessa hus
nedan så bifogar jag lite information från besiktnings protokollet samt lite egna funderingar

Objekt 1,5 plans villa
fasad: trä
betongplatta på mark
byggår -74
självdragsventilation.
uppvärming direktverkande el, luft/luft

tak skall bytas då det är från byggnationen, fasad skall även också bytas
samt total renovering invändigt.

Min första tanke invändigt var att installera mekanisk frånluft med frånlufts vp, fresh ventiler och installera bygg plast
flyta in golvvärme i undervåning och uppvärmning med radiatorer i övervåningen

men vad jag har läst så kan man få skador på huset om man skulle göra så pga fuktvandring?

syllen är tydligen ingjuten i plattan - måste man gå in och byta ut den?

skulle gärna ta emot lite tips vad ni som är mer kunniga hade gjort?

huset har haft en ägare och anses som välskött

Från besiktning:

Huset är grundlagt med betongplatta på mark. Kontroll av konstruktion. Luktkontroll utfördes stickprovsvis längs golvlister i bostaden utan anmärkning. Ett provhål togs upp i nederkant av ytterväggen åt söder i entréhallen. Syllen består tillsynen av obehandlat virke. Syllen ligger en bit ner under betongplattans ovankant varför man inte kan se om underliggande fuktspärr finns. Fuktkvoten mättes i syllen till mellan 16-19%. Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i luften är över 75 %, vilket i gran- och furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på ca 17 %. För att konstatera orsaken till och omfattningen av de förhöjda fuktvärden som uppmättes rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs. Observera att rekommendationen gäller hela grundläggningen.

tack på förhand
 
Oj! Ska ni ta in hjälp eller gör ni det själva? Om ni ska göra det, måste ni verkligen tycka det är kul. Jag hade inte gjort det... ;-)

Ett intressant alternativ om du tittar mekanisk frånluft är denna:
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0

Automatisk styrning utifrån nivåer av CO2, fukt och lukt. Går automatiskt ner till minimiflöde när luften är bra. Låter smart, tycker jag.

Du skriver inget om avloppet, hur ser det ut. Eftersom det är en helrenovering så blir det väl nytt badrum och kök, så nytt avlopp hänger väl med av bara farten?

Händer att badrum renoveras, brunnen byts men den kopplas ihop med de gamla rören utan att man egentligen vet skicket.

Angående syllen törs jag inte killgissa. Där får nog någon som vet sin sak säga sitt.

Lycka till!
 
V Very stable genius skrev:
Oj! Ska ni ta in hjälp eller gör ni det själva? Om ni ska göra det, måste ni verkligen tycka det är kul. Jag hade inte gjort det... ;-)

Ett intressant alternativ om du tittar mekanisk frånluft är denna:
[länk]

Automatisk styrning utifrån nivåer av CO2, fukt och lukt. Går automatiskt ner till minimiflöde när luften är bra. Låter smart, tycker jag.

Du skriver inget om avloppet, hur ser det ut. Eftersom det är en helrenovering så blir det väl nytt badrum och kök, så nytt avlopp hänger väl med av bara farten?

Händer att badrum renoveras, brunnen byts men den kopplas ihop med de gamla rören utan att man egentligen vet skicket.

Angående syllen törs jag inte killgissa. Där får nog någon som vet sin sak säga sitt.

Lycka till!
Tack för ditt svar. de stora sakerna är väl tänkt att ta in hjälp med
tack för länken den skall jag kolla in :)

avloppet är det minsta problemet (har varit i VVS branschen i över 10 år)

det jag mest är ute efter är vilken form av bygg teknik man skall använda sig utav och vilka man skall akta sig för.
sen att det är mycket jobb är en annan sak:crysmile:

tack för ditt svar! uppskattas
 
Ja, nog verkar som ni kommer att ha att göra allt. Angående byggteknik och syllen finns det troligen de som vet bättre här.

Gött att ha lite eget kunnande (vvs) också och där till säkert lite kontakter inom bygg.

Gör gärna ett inlägg här när ni tagit beslut om hur ni löser allt.
 
Absolut! Det skall meddelas
Tack för svar!
 
  • Gilla
Very stable genius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.