Hej allesammans!

Föräldrar har köpt en villa som nu skall genomgå tillbyggnad och omfattande renovering. Som en god son som jag är :p vill jag ju göra så mycket arbete själv så föräldrar sparar kosing ;)

Jag kommer göra dräneringsarbetet själv, jag har läst på en del själv, tyvärr är kunskap om dränering inte alltid tydlig och klar, åtminstone vissa moment. Men det vill jag inte gå in på nu, jag har två aktuella frågor för närvarnade.

1) Huset ligger med hög sannolikhet på lera/matjord. Jag har hört att huset kan sätta sig (t.o.m. rasa!) i ifall man gräver alla fyra sidorna. Samtidigt har jag hört i en insktruktionsvideo att så länge man inte gräver under sulan så berörs inte markens bärighet - korrekt? I såna fall kan man gräver runt hela huset men lämna ca 20 cm jord över sulan - i de sidor man för närvarande inte arbetar, och så lägger man ett dräneringsrör i taget. Reflektioner?


2) Min andra fråga gäller utrymmet nedanför entrédörren. Skall jag ens behöva gräva här? jag antar att det knappast behöver dräneras, eller? Kanske att man ändå kan skydda den på ngt sätt när man ändå håller på? Jag har bifogat en bild som synliggör exakt vart jag menar (markerat med rött):
byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) jag fick tipset att bytta vattenledningar när man ändå dränerar om. Är det ekonomiskt försvarbart? Huset är byggt 46- och vattenledningar är med största sannolikhet lika gamla. samma fråga gäller avloppsrören golvbrunnarna i huset de är av gjutjärn, byta de med? Jag kan ta en bild ifall de behövs.

4) Huset har med största sannolikhet ingen stenkista och definitivt inte kopplad till kommunens dagvattensystem(dräneringsrören och regnvattnet kommer dock kopplas till kommunens dagvattensystem framöver). Så frågan är hur jag kan ha en brunn i källaren vart försvinner vattnet?
Ifall hur brunnen utseende kan hjälpa till:

IMG_2808.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att anmärka är att vi gör en ordentlig upprustning och tillbyggnad med en ny del samt garage. Slutnotan kommer hamna runt miljonen gissar jag på och då är det arbetare från öst som står för arbetskraften.

Tack för att du tagit dig tid att läsa inlägget!
 
Jag skulle verkligen uppskatta ifall en vänlig själ svara på fråga 1 och 2), eftersom jag påbörjat grävningen och och frågorna är högaktuella. Vad gäller fråga 4 så fick jag svaret att brunnen är kopplad till spillvatten, och det skall måste nu kopplas om till dagvattnet. TYdligen var det vanligt förut.

Jag har nu en aktuell fråga, jag har grävt fram en elkabel som jag vet inte är kommunens elkabel, den var inte heller kopplad till huset, den var bara insatt löst i ett borrhål avknipsat efter en nyrenoveringen i källaren. Jag har tagit bilder för den som är hågad att hjälpa mig med vad denna kabel har för funktion om än någon:

IMG_2816[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2813[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1) Det går inte att svara på utan att veta exakt markförhållanden etc. Det kan bara en kunnig markentreprenör avgöra på plats skulle jag vilja påstå.

2) Du bör dränera hela vägen runt huset under plattans lägsta nivå.
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
peternicklas
Din kabel liknar en telekabel, färgerna känner jag igen.

Jag hade grävt runt om men bara hela vägen ner på 2 sidor samtidigt. Då kan då lägga rören med början vid en rensningsbrunn och sedan få fallet där du leder bort vattnet. Vattenrör och avloppstammar är lämpligt att byta när du ändå gräver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Ska försöka svara efter bästa förmåga. Jag är ingen dräneringsexpert men har dränerat mitt eget hus (med källare).

1. Källarväggarna har ju tryck på sig ovanifrån (från resten av huset). Det viktiga är alltså att inte underminera dem. Att göra som du föreslå; frilägga alla men inte gräva de sista decimetrarna på mer än en sida i taget, tycker jag låter utmärkt. Det finns exempel på hus på lerjord som tagit stor skada om det kommit ett störtregn när man grävt runt dem för djupt.

Jag förutsätter att du läser på om dränering; hur djupt den ska ligga, hur man fyller runt den med singel eller makadam, hur man avgränsar mot övrigt material med fiberduk, att man inte ska leda ner ytvatten/dagvatten ner till dräneringen, etc.

2. Jag tycker du ska fortsätta din rörgrav runt källartrappen helt enkelt.

3. Byt när du ändå håller på och gräver. I mitt hus (från -43) var vattenledning in av koppar och i bra skick, men avloppsrören utanför huset var av betong och fullt med rötter. När jag ändå bytte avlopp lade vi ner en PEM-slang för inkommande vatten. Denna är inte inkopplad utan ligger bara som reserv - om kopparvattenledningen ger upp slipper jag gräva upp hela tomten igen utan kan bara gräva lite vid servisventilen för att ansluta.
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Ett tag var jag orolig att inte få några svar sen får ingestans Toppen med svar 3 svar inom dryga 10 min.

Jag har stött på tegelrör pararellt längs med fasaden, dåtidens dräneringsrör, tycker ni jag skall ta bort dem eller låta dem ligga kvar längs de nya rören?
 
Redigerat:
Hej

Jag har nu grävt upp en sida, och har nu frågor ett par frågor. SAM_0046.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_0047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_0048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_0049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_0050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett till bilderna på min källarvägg och att källaren skall användas till boende, vad rekommenderar ni för förberedelse? En sak som är säker innan jag limmar isodränskiborna är att mura på en lutning/fall från sulan. (1)Skall jag flexa eller använda blästring för att ta bort det som ser att vara ett tunt lager gammalt asfalt?
Enligt följande instruktionsvideohttp://www.youtube.com/watch?v=QhdkjYyzaF8 (från 0:16 ) skall "källarväggen fuktsäkras med en lämplig ´primer´ eller annan diffusionsöppet membran" - (2)vad mer specifikt är det för produkt jag skall pensla på? (3) Sen nämner de "skador i källarväggen laga med lämplig utstokningbruk" - repor och skråmor på väggen orsakad av grävskopan behöver inte lagas, inte sant? Titta gärna på bilderna och bedöm själva. Kan de vara bra att sätta ett lager murbruk B på källarväggen?

(4) duger Fix inne & ute http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...el-klinker/fix-fog-klinker/06304/fix-inne-ute för limning av isodrän/podrän skivorna?

Ifall ni inte kan besvara samtliga frågor uppskattar jag den hjälpa jag kan få. Jag skall även fråga ett bygggvaruhus för råd. Men eftersom detta är så pass stort jobb för en som inte haft tidigare erfarenhet, så jag uppskattar all information.

Tack på förhand!
 
Välj Isodrän eller Pordrän och följ sedan deras anvisningar!
 
Konfucius skrev:
En sak som är säker innan jag limmar isodränskiborna är att mura på en lutning/fall från sulan. (1)Skall jag flexa eller använda blästring för att ta bort det som ser att vara ett tunt lager gammalt asfalt?
Enligt följande instruktionsvideo[länk] (från 0:16 ) skall "källarväggen fuktsäkras med en lämplig ´primer´ eller annan diffusionsöppet membran" - (2)vad mer specifikt är det för produkt jag skall pensla på? (3) Sen nämner de "skador i källarväggen laga med lämplig utstokningbruk" - repor och skråmor på väggen orsakad av grävskopan behöver inte lagas, inte sant? Titta gärna på bilderna och bedöm själva. Kan de vara bra att sätta ett lager murbruk B på källarväggen?

(4) duger Fix inne & ute [länk] för limning av isodrän/podrän skivorna?

Ifall ni inte kan besvara samtliga frågor uppskattar jag den hjälpa jag kan få. Jag skall även fråga ett bygggvaruhus för råd. Men eftersom detta är så pass stort jobb för en som inte haft tidigare erfarenhet, så jag uppskattar all information.

Tack på förhand!
Har precis avslutat omdränering och isolering av vårt hus själv, så här kommer lite tips och erfarenheter;

1. Du skriver att du ska använda isodränskivor och länkar till en instruktionsvideo från isover. Kolla anvisningarna för den isolering du kommer använda, det är viktigt att du gör enl. tillverkarens rekomendationer för att garantier etc. ska gälla.
2. Ja, mura på fall så du får bra lutning från husväggen utan att vatten blir stående.
3. Du behöver få bort minst 30% av den gamla asfalten, testa med en barkspade. Har du tur så går det och du slipper dyr blästring
4. Laga skadorna på källarväggen, murbruk B bör funka. Tänk på att förvattna och pensla på cementvälling som primer så det biter ordentligt. Reporna från skopan behöver du inte åtgärda :)
5. Beroende på vad skivtillverkaren säger så ska du lägga på ett tätmebran, tex. PE-folie eller asfalt på hålkärlet eftersom det är väldigt utsatt. (Jag tror inte isodrän nämner något om detta)
6. Primer? Om just dina skivor kräver det så kolla med tillverkaren vad de rekommenderar. Spontant låter det annars som typ Sikagard
7. Byggmax inne&ute fix funkar bra, det använde jag själv. Lägg få men stora "kluttar" på skivorna, det ser lätt ut i instruktionsvideon men eftersom väggen sällan är helt plan gäller det att sätta "kluttarna" på högpunkterna så det blir kontakt. Särskilt på sulan som kan vara rätt ojämn. När du återfyller lär marktrycket göra att skivan kommer i kontakt med väggen ändå så det är ju bara för att det inte ska ramla ner under monteringen. Nackdelen med att använda fixet är att det tar lång tid för det att härda så pass att skivorna sitter bra och inte ramlar ner, att plugga går troligen snabbare.
8. Ett tips är att du bygger dig en sågrigg för att såga skivorna. Framförallt till sulan som har en vinkel. Jag sågade upp en planka på längden med rätt vinkel (vägg-sula) och lade emellan en liten bit masonit som distans och skruvade ihop plankan igen. På så sätt fick jag ett bra guidespår för fogsvansen när jag sågade, den vill gärna dra sig annars. Här en bild på skapelsen:
IMG_3190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; det kanske är för sent men du bör gräva dig "nerifrån och upp", dvs. börja där du ska placera brunnarna för dränering och takavvattning och jobba dig "uppåt". Då vet du att du kommer så djupt som du behöver på lägsta punkten. Säkra dig alltid så ett skyfall inte dränker hela schakten (markavloppsrör som ersättning för stuprör funkar bra).

Jag ser egentligen bara nackdelar med att inte gräva hela djupet på en gång, men bara gräva upp en sida i taget. Det kan bli lurigt att gräva sista biten om du först frilagt grunden men inte sulan så som diskuterats ovan. Beroende på vad du har för maskin kan du behöva stå med maskinen nära en öppen schakt. Det är risk att schaktväggarna rasar och då riskerar maskinen att ramla ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.