Håller på att renovera köket och har nu kommit till underskåpen, men där stöter vi på patrull det första vi gör.

Avloppet är lite konstigt draget(gammalt hus) och vi blir tvugna att såga en del i skåpsstommarna. Det är inte så farligt men vi skulle vilja korta av det befintliga röret en bit så vi slipper såga isär hela stommen och istället sätta dit lite vinklar så vi kommer upp genom stommen istället.

Så min fråga är egentligen, vad finns det för regler för sånt här?
 
Det finns två regler tror jag:

1. Om du gör ett fuljobb som läcker kommer det lukta illa och bli blött.
2. Om det luktar illa och blir blött och du berättar detta för försäkringsbolaget kommer du önska att du gjorde jobbet "fackmannamässigt" dvs använder rörböjarna som tillverkaren tänkt sig och branchen i stort gör.

Om du använder övergångar och böjar som dom är tänkta att användas är det ingen som har några synpunkter på vad du gör.
 
Självklart ska vi köpa rördelar och sånt som är tänkta för ändamålet. Bara undrade om det finns regler och sånt för fallhöjd och sånt?
 
Man brukar ju prata om 1/50 för avloppsrör, du kan säkert komma undan med lite mindre lutning än så i köket.

Råkade på ett litet dok i ämnet - vet inte om du hittar något intressant där men....

http://www.alfaror.se/pdf/Alfaror_flik2_030528.pdf
 
De enda regler jag känner till gäller själva slamavskiljaren och infiltrationen. Det vore illa om nån bestämmer hur man ska dra rören i sitt eget hus. Ingen har i alla fall försäkt tala om för mej hur jag ska göra, lika bra det...
Men köp riktiga grejer och följ monteringsanvisningarna, så är du på den säkra sidan. Ett fackmässigt jobb kan väl ingen klaga på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.