Akahigi
Håller på och fixar i ordning min tvättstuga. Har ett 400v el-element av gammal typ. Det åker nu och ska ersättas. Skulle dock behöva dra den elen till en annan vägg eftersom planeringen blir lite annorlunda. Någon sade mig då att den inte får skarvas utan att en ny måste dras från centralen eller från dosan. Väggarna är i lättbetong och jag hittar ingen dosa. Är det inte ok att skarva?

Kan också sätta en dosa/uttag och dra kabeln utvändigt. Annars tänkte jag mejsla ut, och dra elen i rör och spackla över... Vad är bäst? Tack!

Tips på element?
 
Ska du skarva måste du sätta en dosa, annars får du skarva röret vidare och byta trådarna från närmsta punkt där de är inkopplade. När du ändå tänkt bila in den nya delen kan det kanske vara enklast att sätta en infälld ny dosa vid gamla utloppet och bara sätta ett lock på den, då blir det en på alla sätt ok skarvning och koppling.
 
Behåll nuvarande matning. Dosa av den med en apparatdosa i väggen. Dra infälld slang till ny placering.

Dosan som skarven blir i döljs av ett doslock som "skruvas" fast.
 
O
Skarvar du måste du sätta en dosa som ovanstående så vackert sa! Om du funderar på att mejsa ut i väggen så är det mycket snyggare!
Element... kolla på Jula... dom har bra element... För det borde väl räcka med IP21 i en tvättstuga...
(de som kommer från Gnosjö... inte deras anslut)
 
Odjuret skrev:
Skarvar du måste du sätta en dosa som ovanstående så vackert sa! Om du funderar på att mejsa ut i väggen så är det mycket snyggare!
Element... kolla på Jula... dom har bra element... För det borde väl räcka med IP21 i en tvättstuga...
(de som kommer från Gnosjö... inte deras anslut)
Hur kan det bli snyggare med dosa än utan? Men bägge är bra alternativ.
 
O
Slugge skrev:
Hur kan det bli snyggare med dosa än utan? Men bägge är bra alternativ.
Jag var nog lite otydlig inser jag... men så var det söndag :)
Du måste sätta en dosa för att kunna skarva. Men det är snyggare att fälla in både dosa och kabel...
Du behöver väl inte avsluta med en dosa, men börja....
 
Akahigi
Så jag får hacka ut för en dosa, för ett rör, och för en dosa till där jag vill ansluta och då kan jag skarva....
 
Akahigi skrev:
Så jag får hacka ut för en dosa, för ett rör, och för en dosa till där jag vill ansluta och då kan jag skarva....
Ja, men det enda extrajobbet för att du ska kunna skarva är den första dosan, det andra måste du ju göra ändå eftersom du ska flytta elementet.

EDIT: Sen måste du väl inte ha en dosa där det nya elementet hamnar, det går bra med ett rörutlopp också (och sen en utanpåliggande kopplingsbox som brukar medfölja elementet), men jag skulle definitivt sätta en vanlig dosa.
 
Akahigi
vectrex skrev:
Ja, men det enda extrajobbet för att du ska kunna skarva är den första dosan, det andra måste du ju göra ändå eftersom du ska flytta elementet.

EDIT: Sen måste du väl inte ha en dosa där det nya elementet hamnar, det går bra med ett rörutlopp också (och sen en utanpåliggande kopplingsbox som brukar medfölja elementet), men jag skulle definitivt sätta en vanlig dosa.
Jag förstår. Och dosorna och rören kan jag förbereda så kan elektrikern koppla in? Har dålig el-koll som ni märker så jag vill gärna låta en elektriker fixa själva dragningen, även om det kanske inte är hjärnkirurgi att förlänga några kablar egentligen.

Kom på ett annat alternativ, dra ny elkabel från garaget (där skåpet finns) och rakt in där elementet ska vara (garaget angränsar mot tvättstugan).

Man kanske bara ska ta dit en elektriker och fråga...

Verkar inte komma runt honom, särskilt som förtroendet hemma för att jag ska få fixa ihop det där själv bedöms vara lågt ;)
 
Du får egentligen inte ens dra rören eller sätta dosorna. Det är dock inte helt ovanligt att det går till på det sättet, men det är något du måste komma överens med din elektriker om först i så fall.
 
Akahigi
vectrex skrev:
Du får egentligen inte ens dra rören eller sätta dosorna. Det är dock inte helt ovanligt att det går till på det sättet, men det är något du måste komma överens med din elektriker om först i så fall.
Ah, typiskt :)

Måste prata med en sådan då...

Gnosjöelementen verkar ju ok, för en tvättstuga. Någon som vet hur byggmax oljefyllda är?
 
Akahigi
Någon som kan rekommendera en elektriker i Bålsta-Enköpingstrakten?
 
O
Svårt att svara på hur byggmax är... Det jag har förstått är att elektronisk termometer i elementet är att föredra.
Du får jämföra hur de är prismässigt... Jula gnosjö känns spontant som ett bättre köp. Men jag kan ha fel. Men skiljer det inte allt för mycket skulle jag satsat på julas med tanke på att det är "märkes" element
 
Akahigi
Odjuret skrev:
Svårt att svara på hur byggmax är... Det jag har förstått är att elektronisk termometer i elementet är att föredra.
Du får jämföra hur de är prismässigt... Jula gnosjö känns spontant som ett bättre köp. Men jag kan ha fel. Men skiljer det inte allt för mycket skulle jag satsat på julas med tanke på att det är "märkes" element
Byggmax element verkar vara gjorda av Villum, med elektroniska termostater. Tror Gnosjö på Jula är 1100 medan byggmax tar 640 för samma watt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.