P
Grävde upp längs ena gaveln samt en bit av baksidan på huset för att påbörja omdränering samt isolering av grunden med Pordrän/Isodrän. huset är gammalt (1929) och saknar någon riktig sula. Hur brukar man göra? ser svårt ut att gjuta något på de där stenarna. Det är ett garage innanför så det kanske inte är så kritiskt.
 
  • grund1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Räcker det om jag lägger slangen nedanför den utstickande kanten= golvnivån i garaget eller kanske överkant på slangen ska vara i höjd med nederkanten på stenarna.
 
Jag har en kompis som hade liknade som dig. Grunden (källarväggen) på några ställen var stenar staplade på varandra. Vissa stenar stack ut ca 1 dm.

De löste det hela med att tvätta stenarna. Först borstade de med en stål borste så de fick bort så mycket jord och annat som gick. Sedan spolade de med vattenslang. Sen fick det torka (i groppen alltså). Så gjöt man utan på det, så man fick en slät vägg.

Lite svårt att se om det är möjligt för dig.

Drännerings röret ska du ju ha under plattan dvs golvet om möjligt. Om det inte går pga berg eller annat så ska man ju gjuta ett slätt "golv" i groppen med lutning i från huset. Det ska sedan stryckas flera gånger med asfalt. Där efter så lägger man röret på plats.
 
Låter som ett drygt jobb att gjuta på all sten runt ett helt hus:eek: Jag sitter i samma båt och är långt från sugen på att gjuta på... Någon som gjort på annat sätt?
 
P
Jag ska nog försöka hugga bort den lilla kanten längst ner på väggen som verkar bestå av asfalt eller porös betong och sätta membran över stenarna samt nededelen av väggen. 100mm Isodrän/Pordrön utanpå det.
Blir alldeles för mycket arbete att gjuta hela vägen samt att det ändå bara är ett oinrett garage innanför.
 
P
Slog bort den dåliga kanten då den satt löst bitvis. Det är en grund av stora stena som står på blåleran och sedan är väggen gjuten direkt på stenarna. Ska höra med pordrän om man ska ha någon fuktspärr längst ner på väggen och kanske ner på stenarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.