Hej
Någon som har erfarenhet av Vision Home Digital kodhandtag till altandörrar och kan dela med sig?

Funkar dom bra, känns dom gedigna, hållbarhet etc..

Har idag Assa Kodlåshandtag 78xx som jag tycker är horribelt dåliga. Så valet är att byta ut till "vanliga" handtag med nyckellås eller kanske gå på Vision Home.
 
Har du rejäla altandörrar med riktig låskolv så det spelar roll vad du har för lås?

Jag hade assacode 7810 på mina dörrar med spanjolett...den bröt dom upp lätt.
 
ASSA codehandle till altandörrar har inte imponerat kvalitetsmässigt så jag förstår frågeställningen tyvärr har jag inte underlag nog för att uttala mig säkert än men de kan inte vara sämre än de ASSA 78xx du har idag.
Forumet är även det tyst om vision home vilket i detta fallet kan vara positivt men det finns även färre vision home än ASSA codehandle monterade.
D Dilato skrev:
Har du rejäla altandörrar med riktig låskolv så det spelar roll vad du har för lås?
TS har ASSA 78xx codehandle vilket är ett elektronisk låsbart handtag som sällan används i den kombinationen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
ASSA codehandle till altandörrar har inte imponerat kvalitetsmässigt så jag förstår frågeställningen tyvärr har jag inte underlag nog för att uttala mig säkert än men de kan inte vara sämre än de ASSA 78xx du har idag.
Forumet är även det tyst om vision home vilket i detta fallet kan vara positivt men det finns även färre vision home än ASSA codehandle monterade.

TS har ASSA 78xx codehandle vilket är ett elektronisk låsbart handtag som sällan används i den kombinationen.
Meningen med mitt inlägg var att oavsett låshandtag så hjälper det inte om själva mekanismen är undermålig
Som i mitt fall, låset var låst men spanjoletten hade inte riktiga krokar som låste ihop dörrarna, så med en kofot eller större mejsel kunde man bända isär dörrarna.

Så jag satte in extra lås på insidan dörrarna så dom inte kan öppnas.
Kromfärgat lås med en fastsatt nyckel i cylindern och en utsträckt metallarm med ett cirkulärt hål vid änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var i förra huset, tyska billiga skräpdörrar i PVC dom flexade såpass att spanjoletten typ sån här https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.2488.7007/assa-abloy-spanjolett-845fs3151-130-6501-c-l2015
inte längre nådde till andra dörren.

Det man behöver är ett lås med riktig hakregel som håller ihop dörrarna eller låser fast dörren i karmen.
 
D Dilato skrev:
Har du rejäla altandörrar med riktig låskolv så det spelar roll vad du har för lås?

Jag hade assacode 7810 på mina dörrar med spanjolett...den bröt dom upp lätt.
fel-inlägg...
 
Redigerat:
Du blandar balkong och altan så det är svårt att förstå vad för dörr du har, men en enkeldörr till balkong brukar ju vara svårare att bryta upp än en altandörr i markplan...
 
D Dilato skrev:
Du blandar balkong och altan så det är svårt att förstå vad för dörr du har, men en enkeldörr till balkong brukar ju vara svårare att bryta upp än en altandörr i markplan...
sorry, jag hamnade helt plötsligt i fel tråd...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Meningen med mitt inlägg var att oavsett låshandtag så hjälper det inte om själva mekanismen är undermålig
Som i mitt fall, låset var låst men spanjoletten hade inte riktiga krokar som låste ihop dörrarna, så med en kofot eller större mejsel kunde man bända isär dörrarna.

Så jag satte in extra lås på insidan dörrarna så dom inte kan öppnas.
[bild]
Detta var i förra huset, tyska billiga skräpdörrar i PVC dom flexade såpass att spanjoletten typ sån här [länk]
inte längre nådde till andra dörren.

Det man behöver är ett lås med riktig hakregel som håller ihop dörrarna eller låser fast dörren i karmen.
Fönster och fönsterdörrar (altandörrar) är ofta lite klena och dolt placerade vilket gör att det är en vanlig inbrottsväg.
Certifieringskraven för fönsterlås är inte speciellt höga.
En låsbar spanjolett med hakregel är att föredra då de har riktig låscylinder samt en hyfsad spanjolett, det finns även spanjoflex med hakregel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Certifieringskraven för fönsterlås är inte speciellt höga.
Därför valde jag
ASSA 2830 är ett godkänt fönsterlås avsett för utåtgående fönster.
Uppfyller krav enligt Svensk Standard 3620 klass A.

som extra lås till mina dörrar.
 
D Dilato skrev:
Har du rejäla altandörrar med riktig låskolv så det spelar roll vad du har för lås?

Jag hade assacode 7810 på mina dörrar med spanjolett...den bröt dom upp lätt.
Njae så kan det vara, altandörrarna är vad dom är. Jag kommer inte byta dom. Men det blir inte bättra av att handtagen är helt kass. 2st har gått av. Alla 4 krånglar med lås och låsa upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O OSTRUNE skrev:
Njae så kan det vara, altandörrarna är vad dom är. Jag kommer inte byta dom. Men det blir inte bättra av att handtagen är helt kass. 2st har gått av. Alla 4 krånglar med lås och låsa upp.
Nä handtagen är skräp, även ett av mina har(hade) gått av kommer jag ihåg nu, nån rutten aluminiumlegering...ASSA kvalitet, knappast 😢
 
Bump
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.