Hej allihopa och god fortsättning!

Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det finns ett existerande larm (DSC PC1500) som jag inte anser uppfyller mina önskemål och krav, så jag har rivit ner skåp och map, men deckarna sitter kvar.

Jag tittar på att sätta upp ett DSC PC1864, för att ha stöd för framtida utbyggnationer och sätta MKT på ca 20 fönster (självklart med PC5108). Har läst igenom en del här och har fått rätt på det mesta, men har ändå ett par frågor.

* Jag arbetar som tekniker på ett internetföretag, klarar jag att montera upp larmet och programmera det enligt mina önskemål?
* Har sett en del skräckexempel på bilder hur dom har byggt centralen, speciellt när det gäller matningen till deckare. Har någon förslag på var man kan köpa "skenor" för att inte trycka in tex. 10 kablar i samma port i centralen, men ändå göra allt snyggt och lätthanterat?
* Larmöverföringen ska gå till egna telefoner såsom, Mig, sambon, föräldrarna, vilken modul kan man ta för att få ett vettigt meddelande att "zon 2 utlöst" vid larm? Engelska/Svenska spelar ingen roll.

Något jag har missat, som man gärna vill ha? (När man är tekniknörd dvs.)

/Peter
 
Jag har installerat ett sånt larm för några år sedan. Jag tror det var PC1864 eller likt i alla fall. Själva kopplandet kräver ju lite planering så man får rätt antal ledare till olika ställen och sånt, men det är lika för alla trådbundna larm. Programmeringen klarar nog de flesta som orkar läsa igenom anvisningarna och vara noggrann. Speciellt om man inte sitter med en manual på norska som jag gjorde...

Du beskriver min inkoppling perfekt. Genier bemästrar kaos du vet. Jag vill minnas att det var lite trångt i kapslingen, men några lösa kopplingsplintar får man alltid plats med. Jag valde inga moduler alls till det larmet, det var klart när jag kom in i bilden. Jag kan inte minnas att det var något speciellt med programmering av larmöverföringen.

Vad fick dig att välja det larmet? Jag är intresserad eftersom jag nog kommer sätta larm i det här huset inom kort. Trådbundna detektorer borde väl gå att koppla in till i princip vilken larmcentral som helst?
 
Bra att någon känner igen sig!
Anledningen till att jag vill ha det larmet, är för att det klarar mer än 10 zoner, 2 maps och är riktigt flexibelt.
När jag tänker på larmöverföringen, så vet jag inte ens vad jag ska välja för produkt för att få rätt på det :)

/Peter
 
tommib
PC1864 har en inbyggd uppringare men den kör med ContactID och/eller SIA. Det gör att du mest får massa pip i luren om den ringer upp dig. Det finns ett gäng olika larmsändare som kan kopplas till, se http://www.teletec.se/inbrottslarm/larmsandare. Alla dessa är dock vad jag vet byggda för att kommunicera mot larmcentral. Om du är lite kreativ och händig kan du googla Alarmino, då får du upp en kille som kopplat ihop sitt DSC-larm med en arduino och en GPRS/GSM-modul men det presenteras ingen källkod tyvärr.
Jag håller själv på och bygger ett larm baserat på PC1864 och har samma problem med uppringningen (och samma tanke om att lösa det med Arduino+GPRS) men man har ju så lite tid för alla projekt tyvärr....
 
tommib
Jo, den finns också på teletec. Det framgår dock inte om man kan få den att skicka röst/textmeddelanden i respons till händelser i larmet eller bara om man triggar reläingångarna. Bra manualer saknas överlag på alla larmuppringarna.
Om du är nöjd med att trigga ett relä via händelseutgång så kan det funka men du kommer inte få typ av larm eller zon om det är som jag tror.
 
Hej,

Har någon av er en svensk manual till PC1864 larmet? Jag lyckas inte hitta någon som är tillgänglig för nerladdning om man inte är grossist.

/Peter
 
tommib
Jag har en pdf hemma. Kan skicka den när jag kommer hem från jobbet.
 
tommib, Underbart!

Kan faktiskt rekommendera Eldirekt i Malmö om man vill köpa av en svensk grossist, dom är otroligt snabba på att leverera och jag fick kostnadsfri uppgradering av sakerna för det jag beställde var slut.
 
tommib
Jo, den finns. Men jag fick intrycket av att TS ville ha push-meddelanden om larmet går. Det skulle i alla fall jag vilja ha. Segt att behöva kolla en app var 30.e minut för att se om larmet gått hemma...
Jag handlade alla mina grejer från Ebay, betydligt billigare än alla svenska grossister.... Har en IT-100 serieportsinterface som jag tänkte använda för att kommunicera med larmet. Nu när jag hade tid att sitta en stund och leka med min GPRS-modul upptäckte jag att den troligen har bränt RX-porten så det går inte längre att kommunicera med den :(. Blir till att köpa en ny...
 
Man klarar absolut att installera dessa larm själv. Jag hade begränsad kunskap om larminstallation men jag anser att jag fått till det riktigt bra.
Jag köpte ett PC1616 som jag byggt ut med ett PC5208 Utgångskort, PC5108 Sektionskort och en Envisalink 3.
Larmsändare kör jag en BGSM-120 som skickar sms eller ringer upp ett vanligt samtal och spelar upp inspelade meddelanden. Envisalinken köpte jag mest för att integrera systemet i min Vera Edge (Z-wave) och för att kunna styra larmet via mobilen. Den fungerar ju även som en larmsändare, så lite redundans fick man på köpet.
Programmerade larm och larmsändare med DLS V, så jag köpte en PC-Link USB kabel till också, det kan rekommenderas.
Insåg ganska snabbt att jag skulle satsat på en PC 1864 istället för en 1616, just för att kunna bygga ut det ännu mer, men man får väl stå sitt kast.
 
Jag installerade ett 1864 med två 5108 och ett TL-250 för några år sedan. Jag har också en bakgrund som nätverkstekniker så jag tror inte du får några problem att programmera larmet. Jag programmerade direkt på MAP:en, det går rätt fort. (Jag fick inte fart på DLS programvaran....)

TL-250 är dock lite knölig och ger bara ut ContactID/SIA den också men den mailar ut dessa. Jag använder en email->SMS gateway på nätet för att få det som SMS till telefonen.
 
Tl260gs skickar larm i klartext till upp till 8 telefonnummer. Kan välja vilka händelser som ska skickas till vilket telefonnummer. Alla vill kanske inte veta att någon gått in i programmeringsläge osv. Men larmkortet måste vara minst var 4.5c för att det ska fungera.

Är du inte intresserad av ethernet på uppringaren så finns gs2060 med samma funktioner men bara över gsm/gprs
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så, det har kommit ett TL-260 - det har jag helt missat. Lät ju bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.