Hej allihopa och god fortsättning!

Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det finns ett existerande larm (DSC PC1500) som jag inte anser uppfyller mina önskemål och krav, så jag har rivit ner skåp och map, men deckarna sitter kvar.

Jag tittar på att sätta upp ett DSC PC1864, för att ha stöd för framtida utbyggnationer och sätta MKT på ca 20 fönster (självklart med PC5108). Har läst igenom en del här och har fått rätt på det mesta, men har ändå ett par frågor.

* Jag arbetar som tekniker på ett internetföretag, klarar jag att montera upp larmet och programmera det enligt mina önskemål?
* Har sett en del skräckexempel på bilder hur dom har byggt centralen, speciellt när det gäller matningen till deckare. Har någon förslag på var man kan köpa "skenor" för att inte trycka in tex. 10 kablar i samma port i centralen, men ändå göra allt snyggt och lätthanterat?
* Larmöverföringen ska gå till egna telefoner såsom, Mig, sambon, föräldrarna, vilken modul kan man ta för att få ett vettigt meddelande att "zon 2 utlöst" vid larm? Engelska/Svenska spelar ingen roll.

Något jag har missat, som man gärna vill ha? (När man är tekniknörd dvs.)

/Peter
 
Jag har installerat ett sånt larm för några år sedan. Jag tror det var PC1864 eller likt i alla fall. Själva kopplandet kräver ju lite planering så man får rätt antal ledare till olika ställen och sånt, men det är lika för alla trådbundna larm. Programmeringen klarar nog de flesta som orkar läsa igenom anvisningarna och vara noggrann. Speciellt om man inte sitter med en manual på norska som jag gjorde...

Du beskriver min inkoppling perfekt. Genier bemästrar kaos du vet. Jag vill minnas att det var lite trångt i kapslingen, men några lösa kopplingsplintar får man alltid plats med. Jag valde inga moduler alls till det larmet, det var klart när jag kom in i bilden. Jag kan inte minnas att det var något speciellt med programmering av larmöverföringen.