Hej. Jag bor i en enplansvilla på 120m2 byggd 1984 med ett Rexovent RDAA FTX-aggregat på en oisolerad vind.

Jag är nu i ett läge där jag ska renovera köket och då byta ut fläktkåpan i köket och i samband med detta bygga om så att avluften från köket inte längre passerar FTX-aggregatet som det gör idag. Fläktarna i aggregatet sjunger också på sista versen så jag funderar på att byta till ett nytt aggregat i samma veva.

Jag har haft en ventilationsfirma på besök som offererat ett Enervent LTR-3 med den ombyggnad som behövs för att få det aggregatet att passa samt ombyggnationen av köksfläkten och ett nytt frånluftsdon i köket. Offerten landar då på 43 000kr i material och 14 000kr i arbete efter rotavdrag.

Det är mer än vad jag är beredd att betala så därför funderar jag på alternativ och göra en så stor del som möjligt av arbetet själv. Köket ligger precis under aggregatet vilket borde göra arbetet hyfsat enkelt tänker jag.

En tanke är också att byta båda fläktarna i nuvarande aggregat till en kostnad på 5000kr och köra vidare på det eller är det dumsnålt? RDAAn förbrukar ju en del energi vintertid... :rolleyes:

Jag har skissat upp hur ventilationslösningen ser ut idag med tilluft i grönt och frånluft i rött. Luftintag sitter på gaveln och nuvarande frånluft går ut på taket.

SketchUp-skiss av enplansvilla med ventilationssystem som visar tilluftsrör i grönt och frånluftsrör i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installatören skissade på en lösning där ordinarie takhuv skulle användas för köksfläkten och frånluften för FTX-aggregatet skulle dras ut på samma vägg som luftintaget i en kombihuv vilket blir en lite större ombyggnad.

Om jag skulle göra detta själv skulle det kännas enklare att dra ut köksfläkten på gaveln i en kombihuv istället enligt nedan upplägg. Vad tror ni om det? Riskerar man kortslutning av luften så att man suger in stekoset i huset igen? Finns det några andra regler att förhålla sig till som skulle göra det svårt att fixa detta om man är normalhändig?


Skissen är enbart en skiss och jag är inte så vass på SketchUp så fäst inte så stor vikt vid rörböjar och liknande. :)
3D-skiss i SketchUp av ett hus med markerade ventilationsrör, gröna för tilluft, röda för frånluft och ett FTX-aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag stod inför samma val, så blev lösningen:
1. Nytt utsug placerat i kökstaket, ersatte utsuget från kökskåpan.
2. varvtalsreglaget till FTX flyttades till tvättstugan ( kort omdragning från vinden och ner i väggen)
3. Ny spiskåpa med egen fläkt, kopplad rakt upp genom både inner- och ytter taket till egen "skorsten".

Har fungerat fint nu i c:a 15 år, sånär som på ett samtidigt byte av båda fläktarna i RDAA FTX, nu i höstas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.